Jag arbetar frilansande inom kultursektorn, och i den ideala situationen tänker jag mig att kapitalet jag har (1,5 miljoner) skulle kunna hjälpa mig att dryga ut i perioder av mindre jobb etc, i form av utdelning (!?)Just nu finns pengarna på ett sparkonto. jag har läst en del bloggar och artiklar etc och känner mig lite vilsen, och hamnade här på forumet då det verkar finnas mycket kunskap här i ett ämne där jag saknar just större kunskap. Utifrån det jag tagit till mig så känns det kanske inte helt fel med en blandning av svenska investmentbolag och eller fonder. Eller “räcker” riskspridningen i investmentbolagen kontra globalfond er (där blir det ju då inte blir nån utdelning)? Jag har bostadsrätt och bil utan några lån, inte heller några övriga lån så väldigt låga månadskostnader. Tar tacksamt emot hjälp från mer insatta och erfarna sparare hur ni hade tänkt i situationen även om jag förstår att det inte finns “ett rätt” sätt.
Det är en intressant fråga du har och bra att du beskriver lite kring dina förutsättningar. Du får dock beskriva lite mer om dina tankar över pengarna och vad de skall användas till över tid. Hur de bäst sätts i arbete är relaterat till hur du tänker att de skall användas framöver och framförallt när.
Vill också tipsa om ett jättebra inlägg här på forumet som kan hjälpa till att skapa mer förståelse till din ekonomi som helhet och ge tips och tankar där.
Tack för svar! Tanken som slagit mig var väl att pengarna skulle kunna “jobba” mer än att ligga på ett sparkonto. Jag har inget behov av dom tills jag pensionerar mig som det ser ut. Då blev tanken på utdelning etc såklart lockande, att låta kapitalet bli en “extra inkomst”. Hur det skulle göras bäst är väl frågan. Sen förstår jag att det finns miljoner sätt att tänka och investera, men jag skriver hellre här än ringer banken. Jag inbillar mig att jag är klok nog att fatta rationella beslut utifrån andras input, det här är ett ämne där jag har lite kunskap och intresse, och nånstans ska man börja…
Du har helt rätt i att det finns många alternativ att välja från .
Om du gör övningen i det länkade inlägget kommer du ha en pott pengar som är buffert, en annan som rekommenderas investeras till låg risk och en större del som rekommenderas investeras till hög risk. Hur mycket kronor och ören det är i varje pott behöver du själv komma underfund med.
Buffert gör sig bäst på räntekonto antingen med fria uttag eller med 3-månaders ränta. Det ligger nånstans mellan 3-4% avkastning idag och förändras i takt med att riksbanken ändrar styrräntan.
Låg risk gör sig bäst i räntefonder eller räntekonton över lite längre löptid. Där ligger förväntad avkastning aningen högre än buffert.
Hög risk gör sig bäst antingen hos en fondrobot eller på ett ISK. Din önskan om att få guldkant på tillvaron via automatiska fortlöpande utbetalningar kan uppfyllas på Lysa (som är mångas favorit).
Du ska inte haka upp dig på utdelning du kan sätta in allt på en global indexfond och eventuellt komplettera med en svensk indexfond sen om du får utdelning eller säljer en viss procent på globalfonden har ingen betydelse.