Nordnet och Avanza?

Hej! Jag har börjat ett fondsparande på Avanza men ser att avgifter bara är gratis upp till 50 000 kr där. Är det idé att lägga sig en bit under den summan på Avanza och stoppa in resten (ca 50000kr) på Nordnet istället? Sparar i global o breda Sverige fonder!

Om det är spara på avgift så: Ja.

Är det värt huvudvärken du får att behöva hålla koll på två olika konton? Olika ISK. Olika hemsidor. Kanske olika fondutbud. “Var fan la jag mitt sparkonto för bilköpet?”

Hur många kronor sparar du per år?

2 gillningar

Tack! Månadssparar några tusen men har just nu en lite större summa att investera.

Har Nordnet samma deal att man slipper avgifter upp till en viss summa?

Man ska alltid ha flera olika mäklare, så kör hårt.

1 gillning

Helst minst 5 st :joy::joy::+1: + 5 st Globala indexfonder :sunglasses:

4 gillningar

Inte på samma o tydliga sätt som avanza verkar det som

Har du räknat ut hur mycket du sparar på att dela upp det?

Själv har jag allt på Avanza och 100% i en Global indexfond :ok_hand:

2 gillningar

Nja. Det verkar röra sig om courtagefritt på Stockholmsbörsen.

Men det verkar som att trådskaparens taktik främst är att inte sabba rabatten på Avanza.

Som @Kulturarbetaren skriver bör man fråga sig hur mycket man tjänar på att dela upp det.

Om man exempelvis slipper betala 0,20 % på 50.000 kr borde man väl spara 100 kr om året.

2 gillningar

Jo, jag ville lite fiska efter att TS skulle räkna ut sin besparing och ställa det mot energikostnaden det kanske skulle leda till om hen öppnade konton på flera olika ställen :wink:

4 gillningar

Det har man obegränsat på Nordnet om man väljer gratis Nordnet indexfond Sverige :+1: . Mycket bättre val än att köpa rena aktier upp till 80 tusen :person_tipping_hand: . Då kan man ha 1 milj eller mer i gratis Sveriges indexfond istället för att jag gratis avg upp till 50 - 80 tusen

1 gillning

Jag hade inte räknat ut det innan men verkar ju verkligen inte bli en besparing värd jobbet ….!
Håller mig nog till avanza. Enkelt är bra. Tack för input!

Kanske kan flytta frågan till stora tråden för dumma frågor :joy:

Det finns inga dumma frågor :+1:

4 gillningar

Haha, nej, det behöver du inte! Det är ju bara bra att du frågar! Det betyder ju att du är villig att ta in synpunkter och åsikter från andra och till och med omvärdera dina egna. Det är just detta som gör det här forumet fantastiskt och det blir bara bättre när vi har dessa utbyten av tankar och idéer!

Tycker jag i alla fall :smiley:

5 gillningar

Du sparar ju så det är verkligen inte värt att joxa ändå eftersom du snart ändå når gränsen. Jag har använt både Avanza och Nordnet (+ fler) genom åren och ingen annan kommer i närheten av hur användarvänligt och lättöverskådligt Avanza är. Börsskärmen “håll koll” är också helt utan konkurrens från andra aktörer. Bygg den hur du vill och bevaka vad du vill. Gör fler skärmar om du vill. Allt är möjligt.

1 gillning

Det som jag direkt tänker på är om man delar upp det så blir den upplevda avkastningen längre då man kanske inte sitter och lägger ihop sin avkastning om man har det på olika ställen

1 gillning

Som @Jakke, det finns inga dumma frågor!

Och jag tycker att det passar bra som ett egen tråd, blir lättare att söka för nästa person som undrar samma sak. På detta sätt hjälper du till att sprida kunskap, bra jobbat!

1 gillning