Gratisfonder - något att ha?

I samband med att Avanza Zero introducerades kom även andra banker med gratisfonder. Jag minns inte alla nu men SEB hade iallafall en sådan fond. Jag vet inte hur det gått för den och om den finns kvar.

På den här tiden var jag kund hos SEB och jag ville månadsspara i gratisfonden. Det fick man inte göra utan man var tvungen att manuellt flytta över summor dit. Jag undrar om det inte också var så att det inte gick att göra via internetbanken utan att jag var tvungen att ringa kundtjänst. Efter många om och men fick jag in en summa i den där fonden. Det var dock väldigt tydligt att fonden fanns där för syns skull medan de i praktiken gjorde precis allt för att hindra mig som kund att placera i den.

Är det någon annan som har erfarenhet av andra gratisfonder än Avanza Zero? Finns det några sådana fonder som är aktiva idag? Är de något att ha?

Jag tror Nordnet har det också. Annars hade ju nån av Plus fonders Sverigefonder effektivt negativ avgift för ett tag sen. Om jag inte missförstod så hade intäkterna från aktieutlåning varit högre än avgifterna under en period (förra året kanske?).

Jag har tidigare månadssparat i Nordnet Indexfond Sverige och den var helt gratis. Kunde sätta upp sparande i den fonden både genom appen och på internetbanken.

Nordnet har sina egna indexfonder Sverige, Norge, Finland och Danmark.

Alla har varit gratis tills för ett tag sedan då Danmarksfonden började kosta pengar.

Har faktiskt inte hört talas om några andra än dessa och Avanzas.

SEB har kvar sin Euroland Free.

1 gillning

Den är gratis, men följer bara dom 50 största bolagen i Europa och blir därför rätt smal. Typ som Avanza zero som följer omxs30 fast EU variant.

Att jämföra med Länsförsäkringar Europa indexnära som har över 400 bolag för 0,2% tycker iaf jag valet blir enkelt.

Jag har en, för mig, liten summa i Swedbank Humanfond bara för att den har ett lite roligt upplägg. Fondavgiften är 0. Däremot får varje sparare välja välgörenhetsorganisation från en lång lista, och varje år skänks sedan 2 % dit. Det är förstås en hög “avgift”, men i det här fallet går den inte till banken utan till välgörenhet.
Det är ingen superfond på något sätt, men när jag jämför den med liknande europafokuserade indexfonder har den har heller inte underpresterat.

1 gillning

I början var Avanza Zero öppen för obegränsat kapital. Numera är ju insättningen maximerad till 25.000 kr/dag. En liten spärr.

Även Nordnet har en begränsning på 100kkr har jag upptäckt. Inget jätteproblem för dom flesta gissar jag dock.

Tror Skandia har något liknande.
Men som sagt duktigt dyra och man är intvingade i att välja på deras lista över välgörenhetsorganisationer, en kul grej är det i alla fall! :smiley: Men om man ska skala upp det är det nog mer effektivt att gå ner i avgift och skänka till exakt den organisation som man själv vill.

Tror det är Skandia Idéer För Livet du tänker på med 0% förvaltningsavgift, men där 2% av fondens värde tillfaller årligen stiftelsen Idéer för Livet…

1 gillning

Ah! Jo det är nog det jag tänkte på. :slight_smile:

Jag tolkar det som att Nordnets indexfond Sverige är den bästa gratisfonden. Är de övriga gratis nordiska indexfonderna något att ha? Jag har inte koll på norska och finska börserna men tänker mig att med så få bolag borde det gå lätt att bedöma fondens inriktning vs. portföljen i övrigt. Man tänker ju att Norge mest är olja och Finland mest är skog men lite mer diversifierat är det rimligen.

Om jag har en fond med 130 bolag eller tre fonder med 70+30+30 bolag borde väl inte göra någon skillnad. Så länge målet är diversifiering och det inte är några uppenbara “ful-bolag” som dominerar stort borde väl det fungera. Jag har inte tänkt ha Nordnets gratisfonder som någon dominerande post i portföljen men att månadsspara låt säga 1000 kr uppdelat på gratisfonderna verkar ju inte helt fel.

Jag tycker det är helt ok att köra Avanza Zero för sverigedelen i portföljen om man kompletterar den med Plus småbolag. Blir en låg och fin totalkostnad och får med nästan alla bolag på stockholmsbörsen.

Exempelvis 2/3 Zero och 1/3 Plus småbolag, total avgift ca 0,1%. Eller varför inte 50/50 för 0,15%…

2 gillningar

“Med 0% i avgift kostar den fonden oss en del. Vissa kunder sätter i system att “parkera” miljoners miljoner där annars. Vårt maxtak är 100k/dag vilket är 4 ggr högre än konkurrentens motsvarande fond.”

Direkt från Chief Product Officer på Nordnet. Låter helt logiskt och jag accepterar deras beslut.

Om gränsen är per dag spelar det ju ingen större roll. Finns det alltså inget övre tak för totalsparande utan enbart per dag? Några direkt enorma summor att sätta in har jag inte själv ändå i dagsläget.

Per dag.
Så nej det påverkar bara om du har 2 mille och helt plötsligt väljer att byta från en annan fond till Nordnets fond. Då tar det dig 2 veckor att göra bytet.

Stämmer, problemet med det är att fortfarande inte går att ha ett automagiskt månadssparande till den, utan det blir överföring och sen köp som gäller, tror också den har en daglig övre gräns, men det tar jag inte gift på idagsläget :slight_smile: