Nordnet kampanj 200kr för nya kunder

Hej!

Jag är ny kring sparande på börsen och har helt ärligt inte kommit igång riktigt ordentligt.

Jag startade ett fondsparande på avanza i augusti, och av någon anledning så valde jag att dela 50% Länförsänkringar global och 50% Avanza zero. Jag hade nog inte någon logik i detta mer än att jag tänkte två billiga fonder och en global låter väl rimligt (kan vara orimligt som sagt jag är väldigt lost). Jag startade mitt sparande på avanza som sagt i augusti och det är ytterst minimala pengar där.

Nu har ju Nordnet en kampanj att man får 200kr gratis som ny kund i september, det är lite som när man går förbi REA skyltar på stan som lockar onödigt. Är det helt dumt att fundera på att övergå till Nordnet?

200 kr är ju små pengar när det gäller sparande men jag har för den delen enbart småpengar sparat på börsen just nu ändå. Jag hade nog inte funderat på det överhuvudtaget annars, flytta pengar känns både dumt och krångligt, men eftersom jag har så liten summa och då jag är innepå på uppstarten av mitt sparande så om det är någon gång man kan fundera, göra om och göra rätt så känns det som att det kan vara nu.

Vad tycker ni om Nordnets erbjudande?

Jag har läst att andra sett Nordnets erbjudande som ett smart sätt , bra tillfälle att öppna ett fondsparande åt ens barn. 200kr gratis är ändå pengar gratis även om det är en liten slant. För min del så är det eget sparande jag funderar på om jag ska flytta mitt från avanza till nordnet.

Jag vet att ni är många som kör LYSA när jag läst i trådar på forumet. Jag har ingen aning om nordnet vs avanza situationen här inne.

Trevlig söndag!

Jag hade nappat på den direkt eftersom de även har gratiscourtage för de första aktieköpen. Undrar om man kan göra så att ens barn kan bli nya kunder och få 200kr eller räknas samma familj som samma kund? Någon som testat?

1 gillning

Sett denna?

2 gillningar

Du behöver ju inte övergå/byta. Många här använder både Avanza och Nordnet (och degiro och lysa och sin bank och opti och…)

7 gillningar

Tack för tips, men då måste jag fråga för det är en sak som jag funderat på om man sprider ut sitt sparande i många bäckar små blir inte ränta på ränt snöbollseffekten mindre??

Har tänkt på samma fråga gällande hur många fonder man bör spara i …Jag kan förstå att man vill ha spridning när det gäller aktier men för fondsparande har jag funderat på om det inte är bättre att sätta alla äggen i samma korg (få aktier) vs aktiesparande där man kanske inte vill ha äggen i samma korg och lite mer spridning?

Nej, det gör ingen som helst skillnad. Avkastning är procentuell mot innehavet, 10% på 100 kr är 10kr vilket är samma som 10% på 50 kr + 10% på 50 kr

2 gillningar

Angående hur många fonder så kan ingen anklaga dig för att göra fel om du har en enda global indexfond. Allt förbi det är finputs. Visst, vill du ha 3 olika indexfonder kan du ha det, men det gör ingen märkbar skillnad. Sen vill en del ha lite svenska indexfonder, och kanske lite tillväxtmarknader etc etc, men då börjar det bli åsikter, preferenser, och intressedrivet.

1 gillning

Åh men det har du visserligen helt rätt i, jag vet inte varför men jag mitt huvud fastnade i procenten av en stor del är en större andel men det stämmer ju att det är samma procent i de olika äggkorgarna :nest_with_eggs:

Tack så mycket CarlJohan för hjälpen och feedbacken, fick lite av en push att jobba vidare nu.

Hej!

Jag tror att det bör gå att lägga till barnen som nya kunder , såg på Instagram att någon hade gjort det för hennes barn både hon och hennes man är redan kunder på Nordnet men de kunde öppna konto åt deras döttrar. Det var krav på att båda vårdnadshavare signerar med BankID

Länk till Instagram inlägget om man vill läsa mer: https://www.instagram.com/p/DO9LNQzCs3E/?igsh=MWd5cXgwb2RxdjQyeg==

1 gillning

Om jag inte redan varit kund hos både NN och Ava och fler andra skulle jag ha nappat på direkt. Du behöver ju inte hålla medlen i den fond du får en slant i som ny kund utan det går att sälja den och lägga i valfri annan fond (om du nu inte vill ha just Nordnet One),

1 gillning

Det var samma erbjudande förra året, då startade jag mitt konto där. Sen håller jag mitt belopp under 50k där, då får jag tillbaka alla fondavgifter också.

1 gillning

Gäller det även fonden på 200kr? Dvs att den blir kostnadsfri om man har under 50000kr på Nordnet?

Tänk på att när man sparar i barnens namn så anses pengarna vara deras. Du kan inte helt plötsligt plocka ut pengarna själv och lägga dem i ditt namn.

Jag får tillbaks fondavgiften på den ja. 20 öre var tredje månad :grinning_face_with_smiling_eyes:

Kan tillägga att återbetalningen sker var tredje månad och återinvesteras inte automatiskt, utan ligger som tillgängligt för köp.

1 gillning

Aha, så det är samma princip som @SAVR att de betalar tillbaka fondavgiften. Till slut kommer det ju bli så pass mycket att det räcker till aktieköp på någon mindre lista. Tror jag ska slå till - gillar principen när de betalar tillbaka i efterhand. Mentalt känns det som en ”aktieutdelning”

Man sparar för övrigt 110 kr / år av att hålla beloppet under 50k, eller 9 kr /månad :wink:

1 gillning

När yngsta barnet blir myndigt hinner det därmed bli någon tusenlapp tack vara ränta på ränta, dvs kanske 1-2 körlektioner på trafikskolan

1 gillning

Bra långsiktigt tänk där.

1 gillning

Jag öppnade upp Nordnet idag och tänker se till att ligga under 50000 kr så man får gratis fondavgifter.

1 gillning

man kan ta lite extra dyra fonder och få upp det till 500-1000 per år. det brukar vara just fondavgiften som gör att dyra fonder inte slår breda indexfonder, och den slipper man :grin:

1 gillning