Vilka fonder skulle ni valt om ni inte behövde ta hänsyn till fondavgifter?

Hej!

Vilka fonder hade ni valt till ett långsiktigt barnspar, om ni inte behövde ta hänsyn till avgifterna? Blir det samma som i en billig indexportfölj, eller rekommenderar ni något annat?

Jag tänkte starta ett nytt konto på Nordnet och nyttja deras återbetalning av fondavgifter vid kapital under 50k. Det kommer ändå ta ett litet tag innan barnsparet når upp i den summan, och få får jag helt enkelt bygga om portföljen.

Så - hur skulle enkelt sådan portfölj kunna se ut?

Exakt samma. Vi själva kör LYSA till barnen och syskonbarnen, men vill man inte använda dem, så finns det förslag här:

Det kommer ett avsnitt på ämnet den 7 januari. :slight_smile:

1 gillning

Jag tycker rent generellt att erbjudanden av typen ”gratis under viss tid” eller ”gratis upp till viss nivå” är förrädiska. Utgångspunkten är ju att man ska hoppa på det hela och sedan inte orka byta.

Det finns helt klart vissa fonder som presterat bra under några år som ”framstår som vettiga”. Inte sällan har de höga avgifter. Jag skulle ändå vara väldigt tveksam till att köpa dem. De har ingen magisk formel och det handlar ofta om att de ”prickat rätt” och haft extra stora innehav i någon specifik aktie. Det innebär inte att det självklart kommer se ut så varje år eller ”extra ofta” jämfört med en billigare fond. Risken med en sådan strategi är att det nästa år går extra dåligt istället.

3 gillningar

Skulle välja samma indexfonder som annars :slight_smile:

3 gillningar

Korrekt, det är därför jag valde Avanza istället för Nordnet när jag började mitt privata sparande. Att Avanza hade snyggare gränssnitt vägde in lite.

Avanza hade “gratis” aktiehandel, inga fondavgift er och inget courtage upp till 50000 kr i totalt sparande.

Nordnet hade ungefär liknande men 80000 kr och i sex månader.

1 gillning

Jag skulle välja:

Alfred Berg Nordic HY ACC A

HSBC GIF Frontier Markets AC

och

Alcur (men senaste gången den var öppen för handel var minsta insättning 100 000 kr)

Varför? De har högst Sharpekvot och har gått uppåt, speciellt Alcur under Covid och Ukrainakonflikten.