Vilka fonder hade ni valt till ett långsiktigt barnspar, om ni inte behövde ta hänsyn till avgifterna? Blir det samma som i en billig indexportfölj, eller rekommenderar ni något annat?
Jag tänkte starta ett nytt konto på Nordnet och nyttja deras återbetalning av fondavgifter vid kapital under 50k. Det kommer ändå ta ett litet tag innan barnsparet når upp i den summan, och få får jag helt enkelt bygga om portföljen.
Så - hur skulle enkelt sådan portfölj kunna se ut?
Jag tycker rent generellt att erbjudanden av typen ”gratis under viss tid” eller ”gratis upp till viss nivå” är förrädiska. Utgångspunkten är ju att man ska hoppa på det hela och sedan inte orka byta.
Det finns helt klart vissa fonder som presterat bra under några år som ”framstår som vettiga”. Inte sällan har de höga avgifter. Jag skulle ändå vara väldigt tveksam till att köpa dem. De har ingen magisk formel och det handlar ofta om att de ”prickat rätt” och haft extra stora innehav i någon specifik aktie. Det innebär inte att det självklart kommer se ut så varje år eller ”extra ofta” jämfört med en billigare fond. Risken med en sådan strategi är att det nästa år går extra dåligt istället.