Noterade att Avanza från och med idag (9 mars) har börjat med att ge återbetalning på fondavgifter. Detta på ett sparat kapital upp till 50.000 kronor. Har ni sett erbjudandet? Och har jag förstått det hela rätt att det är på hela avgiften, dvs samtliga fonder kostar noll kronor för mig tills dess jag kommit upp i över 50.000 kronor sparade medel på Avanza?
Men, sparar man till låg avgift (max 0.4%) så kommer man på 50000kr (bara) spara 200kr/år.
Min spontana tanke är att detta erbjudande inte direkt kommer få de nya kunderna att investera långsiktigt hållbart (indexfonder med låga avgifter). Man vill ju ha så mycket rabatt som möjligt och väljer därför kanske en nischad (dyr) aktivt förvaltad fond.
Vore intressant att se siffror på hur många kunder avanza förlorar till de andra aktörerna på grund av avgifter. Känner du till var/om det finns sådan data?
Jag funderade över om jag skulle köra mitt modesta sparande i Avanza resten av året (har Nordnet annars) och då göra något “roligare” med högre avgifter. Blev tveksam då man inte vet vad som har hänt nästa årsskifte och jag är osäker på hur aktiv jag kommer vara.
Men: jag håller på och säljer av det mesta från ett vanligt fondkonto där en hel del har högre avgifter (Skagen Global och Brummer Multi-strategy hedgefond bl.a.) - och köper sedan billiga fonder i min ISK. Kanske kan jag bara sälja av lite till från det så jag kommer ner en bit under 50 000 kr och flytta det fondkontot till Avanza? Och vill jag fortsätta sälja av köpa lite “roligare” fonder men bevaka att ligger under 50’?
Någon synpunkt på detta och visst funkar väl detta med villkoren?
Bara bra att veta att om du någon gång har varit över 50 kkr så uppgraderas du och kan inte komma tillbaka ner igen någonsin (Så har jag förstått det if).
Skulle det vara möjligt att flytta allt sitt kapital från Avanza till t.ex. Nordnet, stänga ner alla sina konton på Avanza, för att sedan åter öppna upp Avanza-konto och ta del av erbjudandet? Skulle möjliggöra ägande av högkostnadsfonder. Leka lite med det o.s.v.
Så om man skulle t.ex. spara 1000-2000 kr/mån. till barnen med på ett sätt lång sparhorisont men på ett annat sätt vara beredd att sälja av lite grann när man närmar sig 50’-gränsen: Hur skulle en sådan portfölj se ut?
Eller lekhinkstips på intressanta fonder med hög avgift att komplettera sin vanliga Nordnetportfölj med?
Om man ska tro savr:s facebook-reklam så har de precis kommit upp i 2 miljarder förvaltat kapital, och över 60% av värdepappersflyttarna går från avanza.
Skulle de sen få in lite bättre utbud av indexfonder kan det vara många fler kronor som sitter lösa, inte minst mina.