Nordnet Gratis Fonder

hejsan,

Nordnet har idag fyra (4) stycken gratis fonder där Nornet Index Sverige, norge, finland, Denmark. Jag undrar varför det skrevs inte alls om de ? Sverige och Norska fonder har bra prestation och resultat mot noll avgift. Har haft ett tag och bytte men nu ångrar litegran :slight_smile:

Har något analyserat detta ? Tackar om ni kan ge lite expert tad. Funderar börja med en Nordnet fondportfolio igen…

mvh

Spetsfonderna är inte gratis.
De har prestationbaserad provision. Typ 30%

1 gillning

Just därför är de väl inte så attraktiva. Jag är inget fan av aktiva fonder. Jag vill ha passiva indexfonder.

Angående de andra fonder så är de ganska smala. Sverigefonden t.ex har jag för mig innehåller väl ca 80st aktier. Bättre än Avanza zero som bara har typ 30 aktier men jämfört med Plus allabolag som ha över 300st bolag.

2 gillningar

Tack. såg sen. Tog bort de två från diskussion och börja prata om Bara indexfonder. tackar.

Vad tycker ni om Norska fonden ? Det gör ganska bra också.

Tycker inget särskilt om den. Hade jag bott i Norge så hade jag valt den bredaste Norgefonden som fanns. Nu bor jag i Sverige och nöjer mig med några procent i svenska, breda indexfonder och resten i mer global inriktning. Baserar inte mina fondval på hur de har presterat. Väljer mest utifrån bredd och avgift :slight_smile:

2 gillningar

Bor man i någon av länderna så är de bra val för hemmafond förutsatt att man inte hittar något bredare. I Finland finns det exempelvis ingen bredare fond till ett lågt pris och då är den helt rätt. Jag ser ingen anledning att övervikta norden utöver hemlandet. Det är ju 4 olika valutor också vilket medför växlingskostnad/risk.

Sverigefonden innehåller ~100 bolag. Plus AllaBolag Sverige för 0.2% har nästan 400 bolag.

Mig veterligen innehåller Norge/Finland/Danmark fonderna endast 25 bolag styck.

Så sure, vill man ha large cap billigt så är detta en lösning. Men jag vill personligen båda äga large/mid/small cap.

(Man ska inte glömma heller att Norge/Finland/Danmark fonderna handlas i annan valuta än SEK, så 0.25% växlingsavgift vid köp och samma 0.25% vid sälj)

1 gillning

Jätte billig courtage för att köpa in sig i 25 st aktier. Sedan kostar det 0kr i 20 år. Inte så dåligt.

Ps. Danmark kostar 0.20%. Årligen

Nordnet indexfond Sverige är utmärkt fond långsiktigt :+1:.
Svårt att kräva mer för en gratis indexfond :+1:. Den fonden 100% slår majoriteten av alla Nordnet och Avanza Isk portföljer i riskspridning :+1:

Absolut, det blir en jättebillig portfölj :+1: . Kollade snabbt på Morningstar, Nordnet Indexfond Sverige har typ exakt lika stor midcap som PLUS Allabolag Sverige Index, så det är bara smallcap som saknas. Lägg till att PLUS Småbolag Sverige Index innehåller 2/3 midcap. Så PLUS Mikrobolag Sverige Index är bättre att komplettera med om jag tänker rätt (den innehåller Bara smallcap) :+1: .

Andel Fond Avgift
90% Nordnet Indexfond Sverige 0%
10% PLUS Mikrobolag Sverige Index 0.40%
Total: 0.04%

Morningstar grafer nedan. Menar du att man inte enkelt kan jämföra dem? Jag har ingen koll på var Morningstars data kommer från.

När jag ser på dessa iaf så tycker jag att Nordnet+Plus Mikrobolag blir mer likt Plus Allabolag än vad Nordnet+Plus Småbolag blir.

Om Plus Allabolag har 11% småbolag, och Nordnet har 2% småbolag, och Plus Mikrobolag har 100% småbolag, borde 90% Nordnet och 10% Plus mikrobolag nästan exakt ge rätt andel småbolag :slight_smile:

Absolut, onödigt att diskutera petitesser :slight_smile: Vi kommer ändå sälja av och underprestera index när börsen faller :joy: