Ja, den idéen har varit uppe i forumet tidigare, antingen med AMF Aktiefond Småbolag, med Plus Småbolag Sverige, eller med Plus Mikrobolag Sverige
Inte bara för att man kan välja andelen småbolag, men också för att en marknadsviktad andel blir billigare än Plus AllaBolag Sverige.
Se sista inläggen i tråden Nordnet Gratis Fonder.
| Andel | Fond | Avgift |
|---|---|---|
| 90% | Nordnet Indexfond Sverige | 0% |
| 10% | PLUS Mikrobolag Sverige Index | 0.40% |
| Total: | 0.04% |
Så även om du väljer AMF istället, och även om du går upp till 20% småbolag, så har Sverigeexponeringen lägre än 0.1% avgift ![]()
Om du fortsätter med Nordnet+AMF så ha dock antal bolag i bakhuvudet. Nordnet och AMF verkar ha 103 och 65 innehav om jag räknar rätt. Jämför med Plus AllaBolag Sverige som har 393 innehav om jag räknar rätt, d.v.s. mer än dubbelt så många.
Om vi tar ett monsterår som 2021 där Stockholmsbörsen gick upp nästan 40%.
Av Stockholmsbörsens 407 bolag gick fler än hälften back trots en uppgång om 39 % för Stockholmsbörsen som helhet – apropå att köpa nålar.
Från https://rikatillsammans.se/borsaret-2021/
D.v.s. trots att Stockholmsbörsen gick upp 39%, gick fler än hälften av bolagen back.
Vi kan också titta på USA, här är utveckling över 20 år (1997 till 2017).
The above chart shows that from 1998 through 2017, the median stock returned about 50% cumulatively which is only a 2.0% annualized return! The average return of the 500 stocks over that time period was 228% cumulatively or 6.1% annualized. Thus, while every stock has a 50/50 chance of being above the median, each stock has much less than a 50/50 chance of being above average.
Och en annan statistik från USA när de tittade på en 90-års period (1926-2016)
The mean annual return of all stocks between 1926 and 2016 was 14.74%, while the median was a mere 5.23%. That is a HUGE difference.
Over half the stocks delivered negative returns during their lifetimes.
Just 4% of all stocks accounted for all the wealth created by the stock market from 1926 and 2016.
D.v.s., det är några få bolag som står för en väldigt stor del av börsens utveckling, medan majoriteten av alla bolag går sämre än index. Därför rekommenderar jag, och många här som är duktigare än mig, att investera i alla bolag (exempelvis via Plus AllaBolag Sverige).