Det enda man väl egentligen kan ifrågasätta är ditt val av Spiltan framför en mer allmän Sverigefond (eftersom du verkar vilja ha hemmavikt). Med tanke på att du har svenska aktier så ska du ju vara medveten om att du har väldigt hög hemmavikt.
Hade delat upp Sverigedelen till typ 15% Plus Allabolag och 5% Spiltan (ifall du ändå vill ha kvar den och inte känna FOMO).
Sen vill jag slå ett slag för sparkontot utifrån en mental aspekt. Ifall det skakar på börsen kan det kännas tryggt att ha pengar som inte berörs direkt av det. En mental krockkudde om man så vill.
Nej, så länge avgiften är låg. Du fick ett bra råd av @finsmakaren här ovanför. För egen del har jag både Spiltan och även Länsförsäkrinfgar Sverige index, men det är mest för att jag är kund hos LF där mycket av hemmavikten ligger.
Tänker att det är helt i sin ordning att inte riktigt veta om man ska köpa om 1 eller 3 år!
@M4thias7512 , välkommen! Mitt tips skulle vara att flytta pengarna på räntekontot till något som ger lite mer ränta, 1,3% är lite väl snålt. Du kan få 1,75% på ett vanligt sparkonto hos t.ex. CarPay eller 2,35% på 3 mån räntekonto hos SBAB.
Räcker kontanterna till kontantinsatsen? Annars kanske smart att börja sälja av lite fonder och aktier då 1-3 år är rätt kort tid i sammanhanget.
Personligen undviker jag enskilda aktier då jag tycker att de mest verkar innebära onödig risk. Utdelningarna återinvesteras ju också i fonder bara att man slipper pyssla med det själv.
Räcker pengarna du har på sparkonto? Du kan få bättre ränta än 1,3% rörligt eller ännu bättre om du binder. Rörligt på Moank 2,52%, 2,50% Fedelta, 2,50% Froda.
Om inte pengarna räcker så sälj av lite fonder på vägen.