Hur investera när pengarna finns i ett "vilande" bolag?

Hej alla!

Söker lite råd i detta kloka forum.
Min situation i korthet. Jag äger ett bolag till 100% och bolaget har i dagsläget ingen omsättning, utan är mer ”vilande”. Detta bolag startade jag 2016, för att kunna flytta över ett aktieinnehav jag hade i ett annat bolag, som jag var med och startade för ca 20 år sedan. Vid årsskiftet 2020/2021 såldes det gamla bolaget och i samband med detta erbjöds även en möjlighet till återinvestering. Försäljningen resulterade i att i mitt ”vilande” bolag finns nu ca 4 miljoner kronor samt att en återinvestering i aktier gjorts, för ca 400 000 kr.
När jag nu läser i detta forum, kring alla kloka tips och råd vad gäller att spara och investera, så undrar jag lite hur jag ska tänka här. Jag vill ju att pengarna ska växa så klart. Men hur ska jag tänka när pengarna egentligen inte är mina, utan att det är mitt vilande bolag äger dem?
Är det rimligt att tänka utifrån samma principer som tipsen som ges här när man ska starta spara?Att man tänka som privat person, dvs investera i indexfonder, passiv förvaltning eller pytsa in pengarna i LYSA?

Vad behöver jag tänka på för att det ska bli så fördelaktigt som möjligt?

Kan också säga att jag har ett inbokat möte med min bankman på företagssidan på danske bank nästa vecka, som erbjuder mig en placering i olika fonder med aktiv förvaltning!

Alla tips tas tacksamt emot!

Med önskan om allt gott till alla!

Vänligen

Välkommen hit!

Det låter som att du sitter på en fin pengamaskin :slight_smile:

I mitt AB, tyvärr inte än med de summorna, så har jag sparkonto med ränta hos Collector och en Kapitalförsäkring på Avanza med indexfonder. Så absolut tycker jag att RT principerna fungerar även för bolagets pengar.

Företag måste ha det i Kapitalförsäkring. ISK är bara för privatpersoner. Lysa vet jag inte om de erbjuder KF för företag. Spelar mindre roll så länge du har en KF med noll i kapitalavgift (alltså inte storbank typ). Avanza och Nordnet är vad jag hör de mest populära.

Du kan ju i investera pengarna på lämpligt sätt med aktiefonder i KF och cash på sparkonto så att du generera tillräckligt med avkastning så att du kan ta ut schablon utdelningen på 180 kkr till 20% skatt. Trevligt tillskott utan att behöva ta av kapitalet :slight_smile:

Prata med din (eller en) revisor så du gör det på bästa sätt :slight_smile:

Hej!

Är företaget vilande i juridisk mening (alltså i träda enligt 5:25-regeln) eller bara passivt? Oavsett skulle jag undersöka möjligheten att placera det själv, utan inblandning av bankernas placeringstjänster (som förr eller senare kostar pengar).

Mitt eget (holding)bolag är passivt, i den mening att bolaget inte har något verksamhet idag förutom en årlig aktieutdelning enligt schablonregeln samt några enkla försäkringslösningar (sjukvård etc). Kapitalet ligger i kapitalförsäkring hos Avanza och är placerat enligt samma princip som RT rekommenderar (billiga indexfonder etc).

Collector? Ser ju lovande ut. 3 mån 0.8%, 6 mån 0.9%, 1 år 1.1%

Jag sätter egentligen ogärna in pengar i en KF som jag kan komma behöva inom 12 mån.

Så nu har jag sjukt mycket pengar för 0% ränta, men samtidigt alldeles otillräckligt om nåt skulle gå oplanenligt.

.

Ja precis man måste hantera splitten aktiefonder/KF och räntor/sparkonto på samma sätt som i alla andra portföljer beroende på sparhorisont.

Håller med. Jag har tills nyligen mest suttit och samlat på företsgsbankens sparkonto för att ha likviditet. Men några sparkonto som man kan komma åt direkt eller inom 3 mån kunde jag nog startat tidigare.

I KF sätter jag pengar som är bortom 3 år. Och sen hanterar jag aktieandelen på totala kapitalet för att få vettig riskprofil

Hundratusenkronorsfrågan… hur bokförs detta?

Kredit 1930, debet 1931?

Då det är skattade pengar som placeras förmodar jag räntan är fri från bolagsskatt och ska hamna på egna kapitalet på nåt vänster?

Ingen aning :slight_smile: Det sköter firman som jag anlitat. De gör kvartalsrapporter så diskuterar vi kort utifrån det. Tycker att cirka 1500 kr/mån är helt ok för den tjänsten och att jag kan fokusera på att tjäna in pengar (och investera medlen). Tror inte att det behöver skilja på skattade eller oskattade pengar. Killgisssar att även periodiseringsfond kan investeras.

Jag gubbgissar att allting kan investeras men skattas som om det var eget kapital.

På KF årlig förmögenhetsskatt på kapitalet, ingen bolagsskatt, skatt när det tas ut som utdelning.

I detta fall är det väl troligen 30% och sen utdelningsskatt. Ja, det blir förstås bara skruttpengar.

1 gillning

Hur funkar collector, betalar man in direkt till “obligationen” och får sen utbetalt automatiskt till firmans konto när löptiden är över?

Eller har man ett collectorkonto där man dribblar med pengar?

Hej och tack!

ja, en liten pengamaskin är det nog och jag behöver sätta pengarna i rörelse. Stor tack för tipsen, då förstår jag lite mer hur jag ska tänka. Kan säga att jag är en riktigt gröngöling när det gäller detta med fonder och aktier. Så jag har en hel del att lära!

stor tack än en gång!

1 gillning

Ganska lätt att bli duktig utan att göra det svårt mha RT. Börja med kom igång och sedan nästa steg. Ge dig tid att gå igenom och klura samtidigt hur du tänker göra så mynnar det säkert ut i en bra plan. Med företagspengar är i princip enda skillnaden att det är KF som gäller, inte ISK. Lycka till :grinning::+1:

1 gillning

Hej!

Läst på lite utifrån din kommentar och märker att det är en mindre, taggig snårskog att navigera i vad gäller 5:25 regeln och vad som gäller fåmansföretag och dyl.
Utifrån vad jag har kunnat läsa så är nog bolaget snarare passiv än vilande i dagsläget.
Jag kommer nog att göra så att jag ska placera det hela själv. När tittar närmare på vad banken erbjuder mig så kommer det att kosta en hel del.

Stor tack för tipsen!