Jag har insett att det finns rätt många i liknande situation som jag själv: konsult i eget AB, med stabila och långa uppdrag. Så jag tänkte fråga hur forumet tänker.
Min fundering har börjat kretsa hur jag skall placera överskott och upparbetad kapital i bolaget.
Jag har ett konto på Avanza, men samtidigt tar det emot att lägga mer än 30-40% samlade kapitalet där. Vet ej varför.
Nu ligger kapitalet på företagskontot (storbank) utan någon ränta - och det är väl lite här som det tar emot att fortsätta.
Kanske ompröva, men samtidigt vill jag inte “spela” på börsen med en lågkonjunktur och ytterligare krig och elände som kan komma in. Hur tänker och sparar andra?
Som det är nu ligger ju alla ägg i samma korg (eller alla stålar på en enda aktie). Alla verksamma bolag har affärsrisk i någon mån. Kan vara skönt att minimera den.
Jag har så att jag klarar alla utgifter i ungefär två månader på min vanliga företagsbank. Resten av bufferten på ytterligare cirka fyra månader har jag på ett bankkonto med högre ränta (1,6 % just nu, finns nog ännu bättre). Planen är sen att ta max utdelning och lägga resterande i Avanza. Jag väger dock fram och tillbaka kring hur stor den där kontantbufferten ska vara men det känns dumt om den är för stor.
Sitter i samma situation som du. jag lägger allt kapital som jag inte behöver i Lysa 90/10. De år som jag ligger på plus maxar jag utdelningen och lägger tillbaka på LYSA som privatperson i samma fördelning 90/10. På det sättet ligger jag med pengar i bolaget som jag inte behöver till den normala verksamhet och har pengar som jag kan maximera utdelningen med och fortsätta spara som privatperson. Fungerar för mig. Jag har inte sett ngn poäng med ett Holdingbolag, men den som skrev om det får gärna utveckla.