Vad kan jag göra med kassan

Hej jag har cirka 500 ksek på företagskontot sedan ett par år tillbaka och den ökar. Har inget behov av pengarna och vet inte vad jag ska återinvestera. Tar löpande max utdelning på ca 180 ksek/år.

Vad kan jag höra för dom pengarna. Skulle vilja se alternativ.

Sitter i liknande situation, jag har gjort det enkelt och satt upp ett företagsägt KF hos Avanza där jag satt över typ hälften av kapitalet och kör 100% SPP aktiefond global med månadsvis insättningar. Enkelt smidigt och bra :+1: Hur mycket du behöver ha i buffert i företaget beror ju så klart på. Värt att nämna kan också vara att det är avdragsgillt att göra avsättningar till tjänstepension upp till 35% av lönen.

Min uppdelning i prioordning:
Lön upp till 46kkr
Tjänstepension 35% av lön
Max utdelning
Det som blir över KF företag

2 gillningar

Toppen. Jag tar dock inte ut lön då jag redan har lön över brytpunkt(hög skatt) i mitt “riktiga” jobb

1 gillning

Investerar företagets på samma sätt som mina privata. Något lägre risk då det finns ett större behov av uttag. Fast i värsta fall kan man ju ta pengar från privata kassan. Betraktar det som en helhet.

2 gillningar

Min följdfråga blir. När pengarna vuxit, kommer pengarna fortfarande vara fast i bolaget. Vad är strategin när man gör så?

Lite idéer:

Man kan investera i andra bolag, kanske har du en vän som startat upp något och behöver lite startkapital. Kan vara intressant att sitta med i andra bolagsstyrelser som delägare.

Du kan återinvestera vinsten i bolaget och expandera affärerna.

Du kan spara det i bolaget och ta ut det som lön/utdelning när du tröttnat på ditt vanliga jobb.

Köpa en stor ”firmabåt”:joy:

Köpa fjällstuga

Inser att ha ”för mycket pengar” är ett lyxproblem utan dess like

3 gillningar

:rofl: “lyx” Jag skulle vilja satsa på socialt företagande…det ska jag nog göra

Eftersom det är företaget som gjort vinsten stannar vinsten i företaget men så småningom kan du betala ut lön och utdelning.

För egen del genererar bolagets kapital tillräckligt mycket kassaflöde för att täcka min lön (brytpunkten).

1 gillning

Är det inte bättre att behålla kapitalet i bolaget istället för att betala skatt på utdelningen (som mottagare)?

I alla fall tills Skatteregler förändrar spelregler.

Kapitalförsäkring eller företagsägt sparkonto.
Kolla även upp reglerna för 5:25.