Dela ut ur bolaget vs bunkra kapital över tid

Hej! Tänkte kolla lite hur ni andra tänker kring vinst i era bolag. Jag har haft två väldigt bra år i bolaget, driver ett enmansföretag… Byggt en del kassa på dessa två år. Nu står jag lite funderande på över vad som är bäst strategiskt. Givetvis vet jag att livssituation påverkar dessa över tid. Men det jag funderar över är följande:

Vad gör ni andra med vinstkassa i era bolag

• Försöker ni dela ut så mycket det bara går varje år? Blir mindre skatt naturligtvis men samtidigt tömmer man ju bolaget successivt.
    Fördel med detta: Kan ju leva på dessa pengar i dåliga tider. Nackdelar: Göra man det utan att betala ut lön lider ju pensionsinbetalningarna enormt, tänker främst allmänna pensionen.

eller:

Bunkra så mycket det går i bolaget över tid, dela ut så lite som möjligt.
Fördelar: Kan under dåliga tider fortsätta betala ut lön och därmed blir inte pensionsinbetalningarna lidande. Finns kapital kvar till pension så blir det också en slags pensionsförsäkring. Nackdelar; mindre pengar ju nu i mitten av livet som går till livskvalité.

Vill verkligen veta hur ni andra tänker kring detta? Dom flesta av mina bekanta som driver företag delar ut max varje år medans min revisor är inne på att bunkra i bolaget, så länge det går :slight_smile:

Första året/åren kan det vara bra att bygga upp en kassa for a rainy day men du vill inte hamna i läget att behöva ta ut lön med redan skattade pengar så när du säkrat bolagets överlevnad maxar du utdelningen. Särskilt med tanke på nya 3:12 reglerna som säkert kommer att utvidgas med fler ”förbättringar” över tid. Periodisera så mycket det går.

2 gillningar

Hur menar su ta ut lön men redan skattade pengar?

Jag skulle rekommendera att dela ut det du har råd att avvara. Dvs, ha kvar det som behövs för 1 år framåt, men inte mer. Behövs det mer senare kan du låna in pengar från dig själv privat och ta ut rätt bra ränta på det lånet.

Skälet till varför det kanske inte är klokt att använda bolaget som spargris är:

• Offentligt. Alla kan se hur mycket pengar du sparat upp år efter år. Det finns företagare som råkat väldigt illa ut i Sverige som ackumulerat stor offentlig kassa. Lyckligtvis är företagskapning, utpressning och dylikt relativt ovanligt, men det ökar.
  • Ditt företag kan bli stämt och förlora pengarna. Sannolikheten att någon vill stämma dig än andra lösningar kan öka om du har en riktigt fet kassa.
  • Skatt. Om du låter pengarna vara kvar i bolaget och placerar överkapitalet växer de, men du måste ju då betala utdelningsskatt när du tar ut den placeringavinsten. Bättre de växer utanför bolaget i en kapitalförsäkring.

Skattemässigt, om pengarna i ditt bolag bara ligger still utan att placeras, saknar det betydelse om du delar ut de nu eller om 10 år. Förutom att ditt uppsparade utdelningsutrymme ökar med ca 5% extra per år. Staten ger positiv ränta på uppskjuten utdelning.

Min rekommendation:
Dela ut lagom mycket och placera pengarna i kapitalförsäkring så ingen via din skattedeklaration kan se om du sparat eller konsumerat upp pengarna. Värdet på en ISK kan räknas ut baklänges med din offentliga deklaration.

2 gillningar

Upparbetad vinst har redan skattats med bolagsskatt 20,6% så om du sedan tvingas använda de pengarna till löner blir skatteuttaget groteskt. Sunt att ha viss buffert mot tillfälliga svackor dock samt periodisera.

1 gillning

Hittills har jag tagit ut så mycket utdelning jag kunnat ur mitt enmansbolag. Huvudskälet till det är att det finns begränsningar hur mycket pengar man på ett praktiskt sätt kan ta ut ur ett AB och har jag tagit ut dem så har jag dem i handen och kan använda dem.

Skulle det börja gå dåligt i bolaget och pengarna inte räcker till att ta ut lön så kan jag helt enkelt strunta i att ta ut lön och istället leva på egna besparingar.

Jag har också byggt en struktur med holdingbolag som jag tänkt nyttja på något sätt om det skulle börja rasa in mycket pengar i företaget. Har inte exakt listat ut hur man ska göra det ännu.