Egenföretagare blir anställd, vad göra med AB?

Bara genom att ha smugit lite i vassen här på forumet har man fått ett drös med bra tips och lärt sig massor. Nu är det dock dags för mitt första inlägg då jag behöver lite inputs.

Bakgrund:
Ensamägare av två AB, ett holdingbolag och ett driftbolag.

Holdingbolaget har ingen annan aktivitet än att äga driftbolaget.

Driftbolaget har haft men har idag inga anställda, omsättning på ett par miljoner, en bil med 50% belåning.
Finns ett KF på Avanza.
Bokslut sista april.

Förändring:
Har tagit en intressant anställning på ett stort bolag och kommer nog förbli här ett par år som det ser ut.
Driva bolaget parallellt med detta kommer inte att gå.

Steg 1.
Bokslut sista april
Sälja bilen
Ta utdelning

När allt är klart kommer det finnas likvida medel kvar i bolaget på ett par hundra tusen.

Steg 2 – Vad gör jag nu?
När bilen är borta så har bolaget väldigt låg omkostnad så som bank, Fortnox, redovisningsbyrå, domän, försäkring m.m

Här önskar jag lite tips på vad jag ska göra vidare?

Ber om ursäkt på förhand för inlägget om det är lite tunt men ville hålla det kort och istället ge möjlighet till relevanta frågor för att bolla oss vidare.

2 gillningar

Bump.

Ingen som har lite råd att bolla över? :frowning:

Vad har du för mål? Vill du avveckla bolaget/bolagen och plocka ut pengarna därifrån, eller vill du ha dem vilande i bakgrunden om du skulle vilja komma igång med din verksamhet igen?

En tanke kan ju vara att plocka ut pengar årligen som aktieutdelning via schablonregeln. (och inte ta någon lön)

Ja tankarna är många helt klart.
Jag är inte i behov av pengarna just nu så hade de kunnat växa när de snällt ligger där och vilar hade ju det varit bra.
Skulle jag kunna investera allt i KF och förhoppningsvis om ett par år ha råd att investera i en fastighet för uthyrning?
Eller investera allt och nångång ibland plocka ut lite extra “lön” eller som du är inne på aktieutdelning?

Kommer nog inte att återuppta verksamheten som bolaget haft senaste åren, men är inte främmande för att göra om bolaget till något annat. Kanske om ett par år ett konsultbolag eller ett litet fastighetsbolag.

Vi har behållit vårt bolag & roat oss med kapitalförvaltning i bolaget ser det som en pensionsförsäkring / möjlighet till FIRE med lön senare…
Just nu tänker vi att det nog får läggas i träda och sedan ta ut pengarna till lägre beskattning, för det ser ändå ut att passa oss bäst ekonomiskt när vi räknar på det utifrån läget just nu (50+)

5:25 är ett alternativ om du vill kunna ta utdelning men även behålla KF under 5 år. Sedan efter 5 år ta ut resten av kapitalet till 25% skatt.

1 gillning

Intressant!

Så mitt bolag skulle i princip kunna ha 75% av bolagets kapital investerat i KF och förhoppningsvis öka kapitalet med tid?
Det blir inga problem om det är bolagets enda omsättning?

5:25 intressant, måste läsa på om det!

1 gillning

Jag har haft mitt ab vilandes i många år emellanåt, inga konstigheter. Du kan samla schablonutdelning (ca 200k/år) eller ha det vilande/träda för att köra 5:25. Men har du ett par hundra k kan du bara ha det vilande ett par år och sen dela ut. Jag tycker absolut du skall behålla bolaget, finns inga nackdelar om du har kapital i det.

1 gillning

Finns kapital kvar vid pension så är det värdigt låg löneskatt om du då tar ut lite lön.

Ja det är väl bara att dra ner omkostnaderna så mycket som möjligt för att minimera burn rate och investera kapitalet i bolaget (minus den likviditet du behöver för omkostnaderna).

Ta utdelning när det passar och du har utrymme. Ser ingen nackdel att ha det kvar, snarare optionalitet för framtiden, till kostnad av lite admin för att sköta bokföringen och årsrapport.

Låter absolut som att kapitalet ska investeras i KF på Avanza och låta det växa tills den dagen det dyker upp något investerbart utanför börsen, alternativt att då ha samlat på sig ett större utdelningsutrymme för uttag.

Bra inputs!

Steg 2 måste trots allt vara att bli av med så mycket kostnader som möjligt för tex redovisning, bokföring och försäkringar.
För om du inte har någon verksamhet känns det dumt att betala någon för att typ skriva nya datum i bokslut. Samma om du inte har någon verksamhet bör du inte ha någon risk du kan försäkra mot.