Anställd + passiv inkomst

Hej alla kloka småsparare.

Jag har en enskild firma i en bransch där en stor del av inkomsterna är royalty-baserade. Nu har jag landat ett fast jobb som anställd med månadslön. Jag vill förstås få ut det mesta av den här kombinationen av AB och anställning, och behöver råd och tips. Jag har varit i en kreativ bransch, och har egentligen väldigt dålig koll generellt på eget företagande. Här kommer lite info:

Ålder: 35-40
Sparande: ca 2,5milj, varav det mesta i fonder
Bor: BRF
Fast månadslön: 43.000kr/mån + troligtvis minst en månadslön bonus vid slutet av varje år.
Royalties: varierar lite, men förra året låg det på ca 800k. Dessa royalties sjunker långsamt med tiden, men jag räknar med att fortsätta få in några hundra tusen om året i några år till.

Min spontana tanke: Starta aktiebolag. Dryga ut min månadslön från anställningen med lön från AB upp till gränsen för statlig inkomstskatt, och plocka ut utdelning varje år. Resten investerar jag i ISK/kapitalförsäkring i bolaget. I och med bonusen så kommer jag ändå över gränsen för statlig inkomstskatt, men det blir åtminstone inga enorma summor.

En farhåga: Att jag inom 10 år sitter mer eller mindre helt utan royalties, och har ett aktiebolag som bara kostar mig pengar. Någon tanke kring detta?

Är jag på rätt spår här? Ser fram emot att höra era tankar.

Mvh

1 gillning

Låter vettigt. Hellre utdelning än lön med statlig inkomstskatt, om siffrorna tillåter. När du inte behöver ditt AB längre kan du avveckla det.

Du borde dela ut vad du kan till låg skatt.
Du kan inte samtidigt dela ut och stoppa i företagsägd KF.

Att hålla liv i ett sovande AB kostar inte så många tusenlappar/år.

Kostar typ 0-10000kr avveckla ett AB beroende på om du vill leja bort jobbet eller inte.

Så kör du på ett AB och utnyttja de fördelarna om du vill det och sen fattar du ett nytt beslut om intäkterna börjar sina helt.

2 gillningar

Hej Nightowl,
Det låter väldigt konstigt. Varför skulle man inte få sätta in pengar i företagsägd kapitalförsäkring och betala utdelning samtidigt?

Jag säger att du kan inte dela ut samma pengar som du delar ut.

Läser man TS så ser det lite märkligt ut:

Samtidigt som

Dela ut de pengar man kan direkt. Blir något över så investerar dessa i KF.

Fanns ju en helt logisk följd i första inlägget. Kanske har redigerats.

Lön, utdelning, investera.

My bad! Jag uttryckte mig otydligt. Nu har jag förtydligat :slight_smile:

Det fanns inte vad jag kunde se. Då var det

Lön, investera allt som är över och dela ut. Om allt är investerat vilka pengar ska delas ut?

@bandtorsten Rekommendationen brukar vara

1. Lön brytgräns
  2. Utdelning så mycket som går till låg skatt
  3. Sen ev. investera

Helt enkelt få ut pengarna från bolaget snabbast möjliga.

Ta inte ut lön ur AB utan bara max utdelning.

Det här hänger inte riktigt ihop. Du får royalties från rättigheter som du äger själv. Och sen ska du då stoppa in dem i ett aktiebolag? Jag förstår tänket men kan man bara stoppa in något man själv äger i ett aktiebolag? Ja det går ju som insatskapital men det innebär ju också att du låser in kapitalet i ditt aktiebolag så att du får skatta när du ska ta ut det?

Jag tror att du behöver ha ett mer avancerat tänk här på något sätt. Jag vet inte exakt hur men det här är komplicerat.

Hur beskattas dina royalties idag? Är det företag som betalar ut lön till dig?