Sålt mitt bolag, vad bör nästa steg vara?

Hej,
Jag har fram tills nyligen varit en liten (privat) småsparare (först pensionsspar men sen ISK).
Jag är snart 40 (med lika mycket i månadslön) och har drivit ett bolag sidan om min anställning i många år, nu sålde jag bolaget (kund- och leverantörsavtal) och fick 5M.
Min första tanke var att sätta 1M i periodiseringsfond, köpa de inventarier jag vill ha och sen betala skatt på resterande.
Men det är nu jag skulle vilja höra era kloka åsikter och råd.
Är en KF rätt val i bolaget, och sen maxa K10 i alla år (så länge det räcker) framöver?
Vem har en bra KF?

Vi är skuldfria, har relativt låga årsutgifter och ca 1M på ISK privat idag, sen har jag testat lite annat (Savelend, Trine tex) men det är inga stora pengar.

Tack på förhand

Gratulerar.

Prata med en skattejurist. De har koll.

Sålde du bolaget eller har du bolaget kvar? Förstår inte riktigt. Sålde du via bolag?

Jag förutsätter att du menar att du har ett bolag (AB) kvar som var den legala enhet som sålde ditt bolag/kontrakt:etc.

I så fall:

Kör KF. Det är smidigt och enkelt i företag och dessutom behöver ej varje transaktion bokföras då försäkringen ses som en enhet.

Läs in dig på 5:25. Det kan vara läge om du inte längre äger något bolag som har liknande verksamhet. Under träda tiden för 5:25 så kan du fortsätta plocka utdelning enligt 3:12.

Periodiseringsfond vet jag inte om du kommer ha någon nytta av om du ändå tänker stänga ner så att säga.

Men återigen. Prata med en skattejurist. Väl spenderade pengar.

Precis, jag behåller bolaget har sålt inkråmet så att säga.
Är inte K10 över lång period mer fördelaktigt än 5:25. Jag tänkte behålla bolaget och styra det mot annan inriktning men kanske inte har intäkter på många år. Går ju at dra nytta av bolaget förmånsmässigt privat tänker jag.
Tänkte pumpa in K10 pengarna i mitt ISK löpande.

Detta var min plan på upplägg, det måste finnas massor jag inte tänkt på eller vet om.

K10 är vad du deklarerar privat, oavsett om utdelningen kommit från 3:12 eller 5:25.

Men ja. Om du vill köra 3:12 så är det ju lägre skatt. Har du inget löneunderlag i bolaget så är det ju dock begränsat i storlek. Kan ta rätt lång tid att få ut 5 miljoner.

En annan kommentar. Om du gjort försäljningen i år, så kanske det kan vara skattemässigt rätt att ta ut fet lön i år istället, slippa betala bolagsskatt i företaget om pengarna ändå ska ut till dig.
Om du sålde innehållet i bolaget, men detta ej var paketerat som ett bolag, så kan ditt företag nämligen behöva skatta på den försäljningen.

Men som sagt. Ring en skattejurist och se till att få en plan på plats så snart som möjligt. Kan vara så att det är fördelaktigt att göra något redan innan årsskiftet.

1 gillning

För mig som är lite novis på det här med holdingbolag, hade det varit fördelaktigt för TS om han hade haft det i det här fallet?

Ja. Säljer man bolaget från ett annat bolaget så finns det ingen direkt skattehändelse att ta hänsyn till.
Säljer man istället inkråmet så räknas det som rörelsevinst och skall därför skattad med bolagsskatt om 22%. Om det är så den här affären gått till, så kan det således vara värt för honom att sänka vinsten för året genom att ta ut större lön.

Men. Jag är inte jurist, kan ej skatt speciellt bra, så ta inte mitt ord för något, anlita en skattejurist!

Men även om han åker på bolagsskatt på 22%, och sedan kommande år delar ut schablonen utan lön (20% skatt) varje år, så är det ju ändå betydligt lägre än att betala arbetsgivaravgift på 30% och inkomstskatt på 51%?

I det första fallet är skatten totalt ca 37% och i det andra totalt ca 66%?

Alltså torde det vara bättre att först göra vinst i bolaget och sedan dela ut så mycket som möjligt och sedan bara schablonen per år till totalt 37% skatt, än att betala ut allt som lön år 1, betala 0 i bolagsskatt men å andra sidan 30% arbetsgivaravgift och sedan 51% inkomstskatt .

Precis sådär resonerar jag också, bolagsskatten är förvisso på 20,4% men det är ju petitesser.
Men jag har väl egentligen inte så många investeringsval än KF?
Låta pengarna ligga i bolagets KF och varje år maxa K10 (3:12).

Det beror ju på vad du ska investera i. Allt får inte placeras i ett KF. Vanliga indexfonder lär ju gå bra.

Det du egentligen borde ha gjort är att ha ägt bolaget via ett holdingbolag, och sedan sålt dotterbolaget (istället för att bolaget sålt saker och gått med vinst). Då skulle holdingbolaget fått in pengarna från försäljningen av dotterbolaget skattefritt, och sedan kunnat dela ut det till 20% skatt kommande 25 åren eller så, om man räknar på ett schablonbelopp på runt 180k-ish. Alternativt lägga holdingbolaget i träda i fem år där du enbart delar ut schablonen och sedan och betala 25% skatt efter 5 år på resten. Båda fallen hamnar ju under de 37% som var “bästa” alternativet oven.

1 gillning

Ok, blir svårt att gå tillbaka i tiden och fixa det :slight_smile:
Men det kunde ju min revisor berättat för mig känner jag.

Är det avanza som har mest förmånliga KF idag? Såg att Lysa tog ut avgifter.

Finns det något avsnitt på rikatillsammans som går igenom mitt scenario? dvs investeringar i bolag?