Jag ska starta eget AB som IT-konsult. Upplägget blir ganska klassiskt: jag säljer mina timmar som konsult, har relativt små löpande kostnader och tar ut lön löpande.
Tanken är också att ta utdelning enligt 3:12-reglerna när det är lämpligt och behålla en ordentlig buffert i bolaget.
Det jag funderar mest på är vad man gör med kapitalet som blir över efter lön, kostnader, skatt, utdelning och buffert. Jag vill helst inte bara låta ett större överskott ligga på företagskontot år efter år.
Ni som driver eller har drivit liknande konsultbolag – hur gör ni med överskottet?
Investerar ni direkt i konsultbolaget, exempelvis via kapitalförsäkring/fonder/aktier? Har ni holdingbolag dit ni flyttar överskottet och investerar därifrån? Tar ni hellre ut så mycket som möjligt privat och investerar via ISK? Eller gör ni något helt annat?
Jag är framför allt intresserad av resonemanget bakom era val och hur ni tänker kring skatt, risk, långsiktig avkastning och hur mycket kapital ni vill behålla i bolaget
Liknande Situation som du. Jag har en buffert på sparkonto som pendlar runt 300-500kkr beroende på moms, ökar till drygt 800kkr under Q4 när utdelning närmar sig. Allt övrigt överskott sätts in på KF I bolaget, globalt index, med mål att ligga kvar tills jag stänger ner bolaget. Ser ingen anledning att göra något mer komplext.
Att ta ut mer än till statlig skatt + utdelning känns skattemässigt dumt, såvida du inte behöver likvida medel privat.
Har ett liknande upplägg. Överväger holdingbolag men är inte där än. Bolaget är än så länge min tjänstepension också. För perioden jag drivit bolaget förstås. Också ett delvis icke-beslut, om jag ska avsätta till detta. Ogillar inlåsningen.
Ser bolaget och dess kassa som viktig hörnsten i FI-bygget. RE är jag än så länge ointresserad av.
Är med i A-kassa också.
Har tillåtit mig själv en lön på strax över brytpunkt
Kör företagsägd KF för att det är smidigast och mest flexibelt.
Om man “pensionssparar” (även till FIRE) i bolaget så är det bättre att spara i AF, som jag förstått. Detta för att man då kan betala ut lön även efter man i praktiken slutat jobba, och därför slipper vinstskatt på AF-utvecklingen (kvittas mot “förlusten” av att betala ut lön).
Vore intressant att höra mer om detta eftersom det oftast pratas om KF. Lättast i redovisningen är det väl men jag har ju en långsiktig plan för kapitalet. Långt till jag slutar jobba förvisso så det kan ju ändra sig.
Varenda krona hamnar på företagets KF i indexfond. Sätter av max till periodiseringskonto så kan jag investera uppskjuten skatt också samt momsen innan den ska in till skatteverket. Håller alltid inne lönen till december då det är mer förmånligt att ha pengarna på företags-KF jämfört med löneskattade pengar på isk. Avkastningen i företags kf bolagsskattas inte.
Det är i princip neutralt att investera pengar avsedda för utdelning privat eller i företaget men håller inne på även dessa pengar till december pga av likviditetsrisken i privatekonomin. Om börsen t ex faller 50% så har jag (i mitt fall pga tidigare övervinster) fortfarande pengar att betala ut lön/utdelning så det påverkar inte min privatekonomi på kort sikt. Pengarna jag går back är sådana som ändå inte skulle tagits ut förrän jag slutat jobba i bolaget (via pension, anställning etc) vilket dessutom gör det enklare att inte “pilla” vid nedgångar.
Konceptuellt är det rätt simpelt. Du tjänar 100 kr och betalar (ca) 20% i bolagsskatt, så 80 kr kvar.
Du placerar det i AF och det växer till 240 kr över X år lagom tills du går i pension och inte får inkomst längre. Du säljer då av innehavet och tar ut 160 kr i lön (inkl arbetsgivaravgift) och 80 kr i utdelning (det som tidigare skattats). Bolaget går då ±0 (160 kr i vinst, men 160 kr betalt i lön), så ingen ytterligare bolagsskatt behöver betalas.
KF är ju dessutom överlag mindre fördelaktigt för bolag eftersom skatten på AF blir 20,6% bolagsskatt istället för 30% kapitalskatt.
Allt efter vinstskatt placeras i AF. Maximerar periodiseringsfonder. Ingen lön. Räknade fram att jag över de år jag har kvar till (FI)RE tjänar ganska mycket på att skippa löneuttag och ta maximal utdelning över fler år istället. Och sedan lågbeskattad lön vid äkta pensionering baserad på en förhoppningsvis rimlig vinst i depån. Kassaflödet i livet löses genom att helt enkelt ta från ISK i den mån utdelningen inte täcker behovet. Slipper dessutom admin kring lön.
Mja, har du räknat med att 18.5% av ditt löneuttag går till allmän pension. Med marginalskatt på 32% så får du ut (68+18.5)/131.42=66% av din marginalvinst medan utdelning ger dig 0.8*0.795=63.6%. Är lönen under 475k (24% marginalskatt) får du ut (76+18.5)/131.42=72%. Detta på marginalen men blir ännu bättre på totalen med lägre skatt på bottenlönen.
Så fördelen är ev lägre skatt på pensionsuttag givet att du väldigt har låg pension i övrigt samt att skattefördelen finns kvar. Den lägre arbetsgivareavgiften för pensionärer äts i princip upp av pensionsavsättning (de 18.5%) försvinner.
Har räknat med att jag får avkastning på pengarna när de ligger kvar i bolaget vilket kan ge en positiv effekt. Och de där 18% jag kommer betala om jag tar ut lön efter pension går ju enligt ditt resonemang tillbaka till mig i form av pension.
Däremot inte tänkt på att ta ut ännu lägre lön för en lägre marginalskatt. Får kanske tänka om, och har säkert räknat lite fel för att motivera mig själv till att slippa administration kring lön
Jag räknar med att få en rent usel statlig pension då jag avser sluta jobba långt innan riktålder.
Du får ju även avkastning på de 18% som läggs undan till din allmänna pension samt de pengar du tar ut som lön (minus skatten iofs som också kan kasta av). Admin av en löneutbetalning varje år i december kan ju inte vara så extremt betungande. Tar max 5 minuter och en verfikation i bokföringen. Arbetsgivardeklarationen måste ju in ändå Skulle åtminstonde tagit ut upp till den brytpunkt som per 2026 ligger runt 190k (ger totalskatt på 14.7%).
Har än så länge inte registrerat mig som arbetsgivare, så det är faktiskt en faktor att ta med, om jag vill sätta igång den tvingande administrationen. Sen får jag knappast speciellt hög avkastning på allmäna pensionen. Kommer inte i närheten av historiskt snitt för en global indexfond. Förutom det som går in i PPM som jag kan styra över själv.
Men tack för tankespjärn/inspel kring nivåerna. Har lite tid att tänka klart i frågan, men en utbetalning om året av lön och en för utdelning kanske är en ok nivå. Förutom då att jag måste in och deklarera noll i arbetsgivardeklarationen varje månad.
Krävs ca 23 år med 10% avkastning innan AF lönar sig. Detta måste vägas mot att du har inlåsningseffekter under alla dessa år (gjorde en excelberäkning med ditt exempel på 80 kr). Du kan alltså varken sälja eller byta fonder/aktier under tiden om du inte vill tappa ev uppsida med AF. Detta dessutom under förutsättning att du kan ta ut hela lönen under brytpunkten.
Kan du inkludera formlerna du använt för att komma fram till detta?
Spontant låter det konstigt att det skulle ta 23 år.
Snabb överslagsräkning utan att hålla på med lön:
100 x (1,1-0,0012)^23 = 873 kr. ((873-100) x 0,796)+100 = 615+100 = 715 kr kvar som kan tas ut som utdelning.
Med kf: 100 x 1,09^23 = 725 kr kvar som kan tas ut som utdelning. Dvs, utan att kvitta lön mot vinsten är det typ hugget som stucket på 23 år (givet bolagsskatt på 20,6%, fondskatt 0,12% och kf skatt på 1% per år). Dock är jag osäker på hur värt lönedelen är, kanske först när man är gammal nog att arbetsgivaravgiften sänks som det blir värt?
Jag jämförde mot lönedelen med 10.2% arbavg, 32% marginalskatt och 1.065% schblonskatt på KF. Hade dock missat 0.12% i avgift så då får jag breakeven på 27 år. Jämför jag utan lön så får jag ca 22-23 år så tror vi räknar på samma sätt (det ska förresten va 0.794 i din formel ).
Det är inga jättestora skillnader så tycker eg det spelar mindre roll. För min del väger flexibiliteten tungt men å andra sidan är går det att sälja av även AF om man verkligen behöver. Tycker dock både AF/KF är att föredra framför traditionellt tjänstepensionskonto. Har djupdykit även i den jämförelsen en gång i tiden och kom fram till att det var bättre att behålla pengarna i bolaget.
Du bör dock räkna på faktisk skatt snarare än marginalskatt, om jag inte tänker helt fel? Dvs typ 21-24%. Sen bör man väl räkna bort någon del av pensionsavgiften/arbetsgivaravgiften eftersom man får pensionsrätter, dvs det är inte bara skatt.
Som sagt använder jag själv KF av samma skäl som dig. Dock ser det ut som att KF (och ISK) kommer få höjd skatt snart, så man kanske borde haft båda för att hedga sig mot den politiska risken