Hej! Nu uppnått den summa som innebär att jag och min familj kan leva på ett 4% inflationsjusterat uttag från mitt bolag med 20% beskattning via 3:12 och förenklingsregeln (nej vi har inte så dyrt liv ).
Allting ligger nu i fonder och aktier. Enligt Bengen är det väl en 60% aktier och 40% räntor portfölj som borde kunna överleva länge med 4%-inflationsjusterat uttag årligen? Borde jag sälja av 40% aktier/fonder och istället köpa räntefonder? OBS att varken jag eller min fru inte tänkt sluta jobba utan knega vidare deltid på våra “vanliga” jobb så kan vara flexibla med uttagen från AB.
jag har samma mål men är inte i närheten av det ännu.
Mitt initiala plan är att investera allt i globala index fonder och igenom 4% regeln få en “safe withdraw rate” som motsvarar en 3:12 schablon utdelning (322 400kr från 2026)
Nog klokt att ha en kassa på 1-3 års framtida utdelningar i pengar på bolagskontot ifall det skulle bli några minus år också.
Hej! Tack och stort tack för svar. Känns bra men ärligt talat inte så bra som jag trodde det skulle göra . Aldrig varit så orolig för börskrasch och flera dåliga år etc…
Vi klarar oss gott och väl på dagens inkomst utan bolagets pengar och vi tänker nog jobba deltid minst 15 år till (är mellan 35-40 år gamla). Inte heller en ambition att lägga bolaget i träda ännu då det finns flera fördelar med att ha ett AB som jag ser det och då jag fortsatt kommer vara verksam i det flera år sannolikt. Som det ser ut nu kommer jag nog landa i att sälja av motsvarande cirka 2-3 års utdelningsutrymme och lägga i korträntefonder/bankkonto med lite ränta och fortsätta ha en sådan fördelning. Klokt? Andra förslag?
Vet inte, jag försöker att inte förutspå krasch. Även om det händer så har det visat sig att de kan återhämta sig.
Det värsta som händer är att du förlorar alla dina pengar, du ska ju ändå jobba vidare så är det verkligen värt att spå om krasch?
Gissar att du har värdepappren på en företagsägd kapitalförsäkring? Överväg i sådana fall att flytta hela eller delar av kapitalet till en vanlig depå. Det gäller särskilt om du kommer ha kostnader i bolaget så som en lön till dig/er eller andra kostnader. Då kan vinsterna vid försäljningar helt eller delvis kvittas mot förlusten som kostnaderna innebär, till skillnad från KF där ni får betala skatten oavsett.
Jag tar full lön ur mitt ”FIRE-bolag” och kan på så sätt i praktiken ha pengarna investerade skattefritt på depå. Tog mig något år att komma på detta och brände många hundra tusen i onödig skatt på KF.
Ja, precis. I ett aktiebolag kan man kvitta vinster från kapital mot kostnader..
”För aktiebolag räknas även inkomster och utgifter på grund av innehav av tillgångar och skulder, och i form av kapitalvinster och kapitalförluster, till inkomstslaget näringsverksamhet, även om inkomsterna eller utgifterna inte ingår i den näringsverksamhet som bolaget bedriver”
Prata med din revisor eller redovisningskonsult om du är osäker.
Om du har andra relativt säkra inkomstströmmar som t.ex. ett halvtidsjobb så behöver du inte ha så stor andel räntesparande. Jag har haft den situationen många år nu och det är endast vid bilköp och liknande som jag behövt ta från kapitalet, de löpande utgifterna täcker jag med halvtidslönen. Jag hade dock för stor andel räntepapper och banksparande i början, och gick miste om mycket avkastning. Man tror att pengarna är säkra i räntedelen, men inflationen äter upp värdet, och balansering är inte så lätt som man tror. När krascherna kommer är man som minst sugen att trycka in pengar i aktier, eftersom den allmänna uppfattningen då alltid är att någon form av systemkollaps pågår. Man måste dock ha så pass stor buffert att man i alla fall inte paniksäljer aktiefonder i dipparna.
Eller förstår, du säljer inte av mer värdepapper än vad du har utgifter för så ex vis vinst 100k och lön 100k blir 0 skatt?
Så funkar det. Du kan strategiskt sälja av så mycket värdepapper som du behöver för att vinsten av försäljningen ska motsvara kostnader du har i verksamheten. Grundkapitalet, dvs den del av försäljningen som inte är vinst, kan användas för utdelning alternativt så återinvesterar du det.
Snyggt, blir väl knappast dock lönsamt om man är verksam och redan går med stor vinst i bolaget antar jag men ska absolut överväga att lägga en del i AF.
Det får du nog förklara… tänker att jag kanske missförstår? Det är ca 1% av kapitalet per år, eller motsvarande 25% av det årliga uttaget under FIRE. Vinsten att byta till depå i situationen som beskrivs här i tråden blir ju mycket stor.
KF i bolag är inte skattebefriat på samma sätt som privat. Det kommer privat vara skattefritt upp till 300 tkr.
Nu har jag inte gjort en uträkning, men betänk att pengarna ska användas om 20 år. Då ska man beskattas med ca 1% per år under 20 år i en KF. I ett vanligt AF så beskattas du först när du säljer och gör en vinst, denna beskattningen nollar du ut mot lön+AG vilket ger pensionsrätter samt en helt okej marginalskatt.
Så har man en lång sparhorisont eller är nära pension kan det vara bättre med pengar på AF-konto.
Skulle vara intressant med en beräkning med vilka brytpunkter där det lönar sig resp inte lönar sig med AF. Om man nu har obeskattade pengar har du mer pengar “tidigt” i AF. I slutändan har du ändå lika mycket pengar efter skatt, men har du tidigare mer pengar kan du eventuellt vara med på andra typer av investeringar rent teoretiskt.
Det är många variabler som skall spela in, 20 år är en väldigt lång tid och mycket kan hända. Framför allt kan politiska beslut ändra våra skatten på våra kapitalinkomster, se bara nya 3:12 reglerna från 2026.
Som mig med en förväntad utdelning enligt schablon om ca 5 år, min redovisningskonsult såg inte värdet med AF, KF har ingen vinstskatt. Min pension kommer peaka brytgränsen.