Hej,
jag driver ett AB, fåmanss konsult, där jag ser ut att landa på brutto vinst 1.6MSEK detta året. Jag har inkomst privat från annat håll som sätter mig över brytgräns till statlig skatt så jag har inte tagit någon lön alls från företaget detta året utan bara lite blandade utgifter. Ingen avsättning till pension heller då jag tror att man måste ha lön för att avsätta till pension, korrigera mig gärna om jag har fel.
Planerar en utdelning enling 3:12 samt perioderisera max, 25% av vinst/400k, men har svårt att se något annat vettigt sett att få ut pengarna utan väldigt hög skatt. Så är en KF det “bästa” sättet att placera dessa pengar 2023 om man vill ha dem arbetandes? Om man investerar i en sådan, är det med vinst skattade pengar eller räknas det som en kostnad i företaget vilket sänker vinsten? Skillnad om man sätter det på ett sparkonto med 3-4% ränta?
Planen är att fortsätta driva företaget nästa år då jag även ska ta ut lön från företaget men har förhoppning att kunna täcka denna kostnad med ny fakturering nästa år så bekväm med en global indexfond i risknivå för årets överskott.
Långsiktigt är ett av målen med företaget att kunna bygga upp tillräckligt med kapital i bolaget som kan generera passiv utdelning årligen upp till 3:12. Så typ 3MSEK investerade med 8% avkastning.