Investera i KF i en AB

Hej!

Har ett AB med stabila intäkter. Efter personalkostnader blir det överskott månadsvis. Betalar varje månad preliminärskatt som är ganska bra beräknat.

Det som blir kvar efter (även efter tänkt årlig utdelning) vill jag sätta in resterande summa på en kapitalförsäkring inom AB:t.

Jag har hört/läst att om man placerar dem i KF bör man göra det med bolagsskattade pengar.

Är det något speciellt jag behöver tänka på, dessa pengar är ju bolagsskattade då man betalar preliminärskatt varje månad?

/Husmusen

Hej,
Jag investerar också i KF vis AB. Vet inte om det finns ngt särskilt att tänka på. Viktigt dock att ta en KF utan avgifter från början. Själv kör jag Avanza och Nordnet nu efter tidigare varit inne i Danica.

Det här handlar mest om regeln “behöver du pengarna inom ett år ska de inte vara på börsen”. Du kan investera icke beskattat kapital med men eftersom de ska in till Skatteverket senare är det ju inte att rekommendera. Med det sagt behöver man ju inte avvakta årsavslutet utan kan månadsspara allt eftersom.

Tack för svar!

Bra svar. Började fundera på detta med skattade eller oskattade pengar i KF och hittade en tråd om det.

Länkar till den här utifall fler går i samma tankar: Företagsägd KF - oskattade pengar?