Har ett nystartat konsultbolag och har startat en företagsägd kapitalförsäkring. Är det tillåtet att föra över oskattade vinstpengar till en KF eller måsta jag vänta på nästa år då jag skattat vinstepengarna? Funderar på ett annat alternativ: Kan jag sätta in in privata (skattade) pengar i bolaget som jag sedan för över till KF? Hade önskat vara med på IPO:er i år med företagets KF.
Absolut. Du kan föra över vinsten allt eftersom. Du kan även ge ett privat lån till ditt bolag. Bokas i så fall på konto 2893.
Disclaimer: Jag är ingen redovisningskonsult men har själv gjort så i mina bolag.
Yes, kan bekräfta det Robert säger ovan. Bara köra på. 

Du kan väl föra över vilka pengar du vill men du kommer inte undan bolagsskatten genom att placera dem i en KF. Om det nu var det du menade.
Å andra sidan betalar du ju ingen bolagsskatt på ev vinster i KF. En företagsägd KF kan vara ett billigt sätt att öka det egna kapitalet, om man kan få värdet på den att öka.
Tack för alla svar
Hur fungerar det med uttag från en företagsägd KF? Säg att jag vill föra över oskattade vinstpengar till en IPO på min företagsägda KF och sedan ta ut pengarna igen efteråt.
En företagsägd KF fungerar som en privat KF. Bolagsskattade pengar in och schablonskattade pengar ut. Men det är ju hela tiden bolagets pengar. Du kan sätta in och ta ut pengar som du vill men varje gång du sätter in i din KF ökar beskattningsunderlaget. Hela summan av insättningarna första halvåret och halva summan av insättningar andra halvåret.
Som nämnts ovan kommer du inte ifrån bolagsskatten om bolaget går med vinst vid bokslut, så se bara till att du har likvida medel att täcka skatten. Tråkigt att behöva sälja av ett innehav för att Skatteverket ska ha sitt. 
Ingen har sagt ett ord om att undgå bolagskatt. Fråga 1 är: “Är det tillåtet att ta oskattade reserver och stoppa in i KF eller finns det ett lagkrav på att det måste vara ‘fritt eget kapital’ och endast ‘fritt eget kapital’ (=med bolagskatt beskattat kapital) som får investeras i KF av någon anledning”. Svaret verkar vara att det är tillåtet.
Fråga 2 måste då vara när och hur beskattas dem pengarna?
Scenario A: Janne har 500 000 i vinst per 31 december och han betalar 20,6% bolagskatt och får därmed 397 000 att investera i en KF 1 januari dagen efter (dvs nästa år). Beskattningen av KF sköts automagiskt av Nordnet och Avanza och efter ca ett år har investeringen gått upp med 30% efter alla skatter och är nu värd 516 100:-. Janne kan nu dela ut 516 100:- till sig själv privat utan att betala bolagsskatt på värdeökningen. Eftersom Janne har drivit bolag i några år så har han flera miljoner i utdelningsutrymme och kan nu se att 3:12 reglerna ger honom ca 50 000 (~9-10%) mer än om han hade lönat ut pengarna istället. Det är alltså ett par kundluncher mer eller mindre i veckan.
Scenario B: Arne har fått en miljon betalt av en kund och stoppar samma dag in 500 000:- i en KF 1 januari. Samma år, per den 31 december, så har KF:En gått upp med 30% efter alla skatter och är nu värd 650 000. Här finns två alternativ, antingen beskattas det nya värdet dvs 650 000 med 20,6% bolagskatt och då kan Arne dela ut 516 100:- precis som Janne, men det skulle betyda att värdeökningen dubbelbeskattas - först i KF:en sen med bolagskatt. Alternativ 2 är att 500 000 beskattas med bolagskatt på 20,6% (=103 000) och värdeökningen är redan beskattad i KF. Därmed kan Arne delat ut 650 000 - 103 000 = 547 000, dvs 30 900:- mer än Arne.
Svar: Scenario A är enkelt, svar kring beskattning av KF i aktiebolag handlar om scenario A. Scenario B kräver mer än “goddag yxskaft” och därmed ingen bank eller revisionsbolag som vill uttala sig om - förutsatt att det är tillåtet att handla KF med obeskattat kapital. Till råga på det som blandar man ihop frågeställning med att använda KF som direkt pension och pensionsförsäkring och huruvida det är avdragsgillt eller inte. Scenario B och Alternativ 2 verkar i alla fall mest fördelaktigt och det är märkligt att det är det minst diskuterade och rekommenderade fallet - speciellt om man har skatterådgivning som arbetsuppgift. Observera att ingen skatt har kringgåtts eller undgåtts - det enda som skiljer är tiden. Tiden för när vinsten uppstår, skattas och investeras.
Om man separerar tre bitar här att ta hänsyn till kan det underlätta.
Likviditet / kassaflöde - hur mycket pengar bolaget har på banken, dvs. hur mycket som kan investeras, betala skulder med etc. Ökas med inbetalningar, minskar med utbetalningar. Hur likviditeten ser ut i bolaget varierar under året och beror på hur mycket kapital som binds upp i t.ex. varulagret, kundfordringar, maskiner etc.
Redovisningsmässigt resultat / fritt eget kapital. Hur mycket vinst bolaget arbetat upp under året / ackumulerat som kan lämnas som utdelning.
Skattemässigt resultat - vinst som ligger till grund för bolagsskatt.
Så:
Har du likviditet (långsiktigt att rekommendera) kan du investera i en kapitalförsäkring. Den påverkar inte redovisningsmässigt resultat eller skattemässigt.
Men just långsiktigheten här gör att det är att föredra att investera exkl. den bolagsskatt som man vet kommer på årets resultat.
Om värdet går upp och du gör ett uttag från kapitalförsäkringen påverkar värdeökningen redovisningsmässigt resultat och ökar då eget kapital. Det skattemässiga påverkas dock inte (det är en skattefri intäkt).