Jag har ett aktiebolag som legat i träda (25:5) där jag nu kan ta ut kapitalet till 25% skatt. Jag har inget behov av kapitalet för närvarande utan tanken är att det skall placeras på lång sikt ( +10 år ). Är det bättre att ta ut kapitalet och placera privat “skattat å klart” eller låta det vara kvar i bolaget och placeras “oskattat” i kapitalförsäkring?
Vad kostar det att administrera företaget varje år?
Är den summan/arbetsinsatsen lägre än 5% av shablonbeloppet som du årligen kan ta ut till 20% skatt? Dvs 2019 ca 170.000×0.05=8500kr.
Valet att spara pengarna i KF i företaget eller skatta 25% och ta ut och sätta i KF privat spelar ju ingen roll eftersom 25% skall beskattas oavsett vid vilken tidpunkt du tar ut pengarna. Låt säga du får 10% avkastning I 2 år så är pengar kvar i bolaget 1×1,1×1,1×0,75 detsamma som att likvidera bolaget direkt 1×0,75×1,1×1,1. Enda skillnaden är alltså om du behåller bolaget och då sparar 8-9000mindre i skatt per år med shablonutdelningsregeln. Värdeökning i KF i företag belastas inte med ytterligare bolagsskatt.
Är du om 10 år över 65 kan det även vara en skatteteknisk fördel att istället för KF spara i vanlig aktiedepå i företaget och sedan när du passerat 65 och aktierna ökat i värde kan du ta ut 100000 i lön om året. Lönekostnader får ju kvittas mot aktiekapitalvinster i ett bolag så att resultatet kan bli 0. Löneskatten och inkomstskatten är låg för de som är över 65, dessutom får du allmän pensionsrätt.