Företagsägd kapitalförsäkring bokföring

Hej!

Det här gäller ett AB. Företaget öppnade under året en kapitalförsäkring hos Avanza i tron att det skulle vara ett lätt sätt att investera, med schablonbeskattning. Det är en helt vanlig företagsägd kapitalförsäkring (depåförsäkring), inte kopplad till någon direktpension eller liknande. Ovetande om hur det påverkade så satt jag mig själv som försäkrad.

Nu när min redovisningskonsult kollade på det sa hen att hen aldrig hade varit med om en kapitalförsäkring som schablonbeskattas och att hen tyckte det såg ut som att det bara vara ett vanligt AF-konto som hade namnet kapitalförsäkring, eftersom jag själv kunde köpa och sälja fonder. Redovisningskonsulten pratade om traditionell kapitalförsäkring där man bara satt in pengar sen inte kunde köpa och sälja utan man beskattade när man tog ut pengar från kontot.

Redovisningskonsulten sa oxå att eftersom jag var försäkrad så skulle beloppet på kapitalförsäkringen tas upp som beskattningsbar inkomst i bolaget.

Rådet från redovisningskonsulten var att avsluta kapitalförsäkringen och endera flytta över allt till AF-konto eller fixa en traditionell kapitalförsäkring.

Läser jag på Avanza och hos andra banker får jag intrycket att redovisningskonsulten har är ute och cyklar. Eftersom jag själv inte kan hur bokföringen kring det här funkar i detalj så har jag svårt att argumentera emot.

Kommentarer kring redovisningskonsultens resonemang? Är det jag som har missförstått?
Stämmer det som redovisningskonsulten säger att om jag är försäkrad så ökar det beskattningsbara resultatet i bolaget?
Vad tycker ni att jag ska göra?

Antingen har hen missuppfattat eller så har hen helt enkelt bara fel.

En företagsägd kapitalförsäkring fungerar som så att man sätter in pengar, bokför till värdet av insättningarna och så ändras inte värdet förrän man gör ett uttag.

Pengarna som ligger inne i KF:en kan du investera, köpa/sälja/byta fonder och aktier.

Jag har via AVZ.

4 gillningar

Jag har också haft via Avanza. Din redovisningskonsult har fel.

En företagsägd KF är ett utmärkt sätt att öka det egna kapitalet på ett billigt sätt. Men det förutsätter att du lyckas bra med placeringarna såklart.

1 gillning

Håller med Eric att KF är enkelt om man inte har en revisor som krånglar till det.

Dock, enligt Bokio “Kapitalförsäkringen får aldrig vara bokförd till ett värde som är högre än marknadsvärdet. Du bör kolla detta när du gör uttag, och vid varje årsbokslut.”.

Så jag riskerar behöva greja lite vid årsskiftet.

2 gillningar

Din redovisningekonom bör läsa på. Det som hen säger gäller om man har satt dig som förmånstagare, inte om det är en “vanlig” kapitalförsäkring.

Om bolaget är satt som förmånstagare/ingen förmånstagare är angiven gäller:
Du bokar insättningar på 1385.
Om värdet är lägre än insättningarna på balansdagen görs en nedskrivning. Ingen uppskrivning görs.
Vid vid uttag av värdeökning bokas den som en icke skattepliktigt intäkt (typ 8220) och du drar av den i deklarationen under 4.5
image

5 gillningar

Exakt så.
En företagsägd kapitalförsäkring har inte något förmånstagarförordnande eller förmånstagare eftersom ägaren till försäkringen (Företaget) inte kan dö.

1 gillning

Vad jag förstått måste kapitalförsäkringen ha någon som är ”försäkrad”, dvs. du i det här fallet. Det innebär dock inget mer än att fonderna säljs och den betalas ut till bolaget (förmånstagaren) om personen i fråga går bort eller blir långvarigt sjuk. Det gör att det är lite lätt att blanda ihop begreppen, parterna och hanteringen.

Redovisningsmässigt är det viktigt att veta om det finns ett pensionsåtagande kopplat till försäkringen, eller om det är en ren kapitalinvestering.

1 gillning

Ja, det är väl i princip en livförsäkring. Det är ägaren som är försäkrad och i händelse av bortgång tillfaller pengarna bolaget.

Men ägaren kan ju plocka ut pengarna som eget kapital när som helst.

1 gillning

Byta inte från KF, byta redovisningskonsult :wink:

4 gillningar

Jag har öppnat en KF hos AZA och där behövde jag sätta mig själv (inte företaget) som försäkrad. Det innebär väl att revisorn i det här fallet har rätt, eller? Det är alltså en företagsägd KF med mig som “försäkrad”. Jag vill inte behöva skatta för dessa pengar eftersom det är företaget som investerar i fonder i företagsägd KF.

Det är företagets pengar och företaget som beskattas genom sedvanlig schablonskatt för kapitalförsäkringar. Vill du få ut pengar privat får du gå den vanliga vägen via utdelning eller lön och betala skatt likt annat uttag ur företaget.

Tack för svar Nils, det låter bra. Ändamålet är bara att företagets kapital ska utvecklas över tid, inte att jag ska få pension eller liknande.

Som någon skriver ovan tillfaller kapitalet dig om den som äger försäkringen dör. Eftersom det är ett företag kan det inte dö, det kan gå i konkurs, men då måste det ha nyttjat pengarna först, och då finns ingen KF kvar. Alltså bara en formalitet, men förstod inte helt i början heller.
Annat om jag som privatperson har en KF, då måsta jag sätta ngn annan som förmånstagare. KF räknas inte heller med i tillgångarna vid arvskifte, så kan vara ett sätt att mörka ngt man vill undanhålla arvingar. Typ favoritbarnet eller älskarinnan.

Kör KF via lysa till mitt bolags kapital. Har bara ett barn och ingen älskarinna.