Sparformer för vinstkapital i AB

Har ett AB med bra kapital och vinstmarginal som jag skulle vilja göra nåt vettigt av för pengarna som just nu bara ligger fast på företagskontot. Har tidigare testat att spara med bra ränta men det vart en kortsiktig placering och sparräntan är inte det bästa just nu. Funderar på kapitalförsäkring men har ingen erfarenhet av sånt.
Mina funderingar:

• vad är det mest lämpliga sparformen för AB (långsiktigt sparande)?
  • om jag väljer kapitalförsäkring, har det nån betydelse vart jag öppnar det (privat använder jag nordnet)?
  • vilken summa bör jag starta med? Är ett 6-siffrigt belopp för mycket att starta med?
  • finns det risk att schablonbeskattningen på kapitalförsäkringen äter upp ev. vinstmarginal?
    Notera att jag redan avsätter maxtaket för pensionsparande.

Du har inte lika många val som för privat sparande så en företagsägd kapitalförsäkring är att föredra i de flesta fall.

Nej, så är du nöjd med Nordnet så kör vidare med dem. Då kan du dessutom överblicka allt ditt sparkapital med ett login.

Starta med en summa som du är bekväm med. Om det är 3-, 6- eller 9-siffrigt belopp är ju egentligen irrelevant. Man behöver ju sätta det i relation med hur mycket du förvaltar totalt.

Den risken är inte annorlunda mot ditt privata sparande. Investerar du i aktier och/eller fonder så är den förväntade avkastningen över tid betydligt högre än schablonbeskattningen. Särskilt nu när räntan har vänt ned igen.

För egen del använder jag Lysa även för företaget.

För pengar som behövs inom några månader till ett år blir det fasträntekonto. Ingen vidare ränta men låg risk.

En del av pengarna jag inte behöver på några år ligger på Lysakonto 100% aktier, trots kortare horisont än 10 år. Det är hög risk.

1 gillning

Tack för era svar. Hur fungerar det rent praktiskt med själva kapitalförsäkring, är det som att investera i fonder där det finns flera att välja på eller hur ser det ut?

I princip ja. KF kan variera, jag kör lysa som KF i mitt bolag. Kör man KF på Avanza är det ”lika” ett privat ISK. Skatt dras genom att förvaltaren säljer av innehav. Praktiskt i ett bolag tycker jag med få transaktioner.

I ett kf har man en förmånstagare. Det är den som får kapitalet när tecknaren dör, praktiskt för en privat kf. Ett bolag kan ju inte dö, och dör det (dvs konken), så lär det ju inte ha några pengar kvar där.
Har man en kf privat kan man ha vem som som förmånstagare, exempelvis älskarinna, och det räknas utanför ev arv.