Frågor om kapitalförsäkring i AB

Hej,

Letat igenom trådar som är liknande men hittar ingen som ger svar på nedan frågor. Först lite bakgrund. Jag har ett aktiebolag där jag driver konsultverksamhet, har ca 40 tkr i överskott varje månad efter jag betalt lön och satt av för semester. Har nu startat ett Avanzakonto på företaget och tänkte börja investera pengarna. Har öppnat en kapitalförsäkring men har lite funderingar innan jag börjar sätta in pengar.

• Läst att man måste ta upp “Utländsk kapitalförsäkring” i deklartionen och undrar då - Vad är en utländsk kapitalförsäkring? Är den utländsk om jag har ett utländsk bolag med i portföljen? Ex. Meta
  • Om fallet ovan stämmer, är det då bäst att öppna två kapitalförsäkringar så man kan ha svenska bolag i en och utländska i en?
  • Tycker uppfattas som man köper en fond när man läser på olika forum? En kapitalförsäkring är väl bara depån som man sedan kan plocka in olika aktier i själv?
  • Hur fungerar det egentligen om man vill ta ut pengar från kapitalförsäkringen? Kan jag sälja av alla mina ex. investor aktier men inte ta ut alla pengar från försäkringen?

Så tacksam för svar!

Mvh, Chris

Jag hade en kapitalförsäkring via bolaget hos lysa. Fungerade rent praktiskt som ett ISK och det var inget speciellt jag behövde bokföra för utländska innehav.

Fast det är enklare än en ISK för i en KF så slipper du bry dig om avgifterna. De dras från pengarna du har på KF så slipper man tänka på dem ett år senare.

För Lysa måste man be om detta men efter det så sköter det sig själv.