Val av kapitalförsäkring i AB

Hej!
Jag har ett litet AB som jag driver vid sidan om mina studier och för stunden har jag inte så mycket uppdrag i AB men har ungefär 50 000 kr liggandes i mitt AB (ex. startkapitalet på 25 000 kr som jag antar att jag inte göra något med). Tänker att jag skulle kunna lägga in en del av summan 50 000 kr i en kapitalförsäkring men vet inte i vilken? Har kikat en del på Lysa men har ni något bättre förslag?

Har själv AB och jag har kapitalförsäkring hos Avanza där jag (bolaget) månadssparar till en buffert.
Jag gillar dock att vara aktiv med kapitalförvaltningen så jag väljer mina fonder själv.

Ett tips är att du (i skrivande stund) får tillbaka alla fondavgifter hos Avanza tills du kommit över 50 000 kr i sparande hos dem, se Starterbjudande | Avanza . Kanske kunde vara något med tanke på den summa du tänker investera? Sen åt andra sidan kan LYSA nog vara en bra idé om du hellre vill att det ska sköta sig själv utan att du behöver sätta dig in i placering/fördelning allt för mycket. Finns iof Avanzas egna Avanza Auto (Avanza Auto | Avanza) också men har dessvärre ingen erfarenhet av de fonderna.

Jag har kapitalförsäkring i Lysa i mitt AB. Smidigt och bra till låg avgift. Men vill du själv vara mer aktiv är som sagt Avanza också bra.

1 gillning

Du kan faktiskt även använda startkapitalet till investeringar i tex en KF om du vill.
Men lite cash skall man väl ha till bankavgifter och sånt…

Jag hade Avanza och placerade aktivt själv. Det kan vara ett billigt sätt att öka det egna kapitalet … om man går plus förstås.

Det här är sanning med modifikation. När man startar ett AB behöver man något som är värt 25k att stoppa in som aktiekapital, detta kan likagärna vara en laptop eller en kamera istället för kontanter. Huvudsaken är att värdet är 25k. Du skulle i teorin kunna stoppa in alla 50k i aktier / fonder och fortfarande ha kvar ditt aktiekapital, för fonderna/aktierka är fortfarande värda mer än 25.

Menar du att jag kan stoppa in mina 50 000 kr + 25 000 kr i en kapitalförsäkring? Om det går så hade jag ju gärna velat att mina 25 00 kr som jag satt in i mitt AB ska växa.

Tack för tipsen, ska kika igenom de olika alternativen.

En annan fråga som du kanske vet svaret på, när jag pratade med SEB om kapitalförsäkring hos dom så nämde dom att pengarna blev låsta i försäkringen i 2 år (tror det var så länge) innan man kunde sälja och få tillbaka pengarna. Är det så för alla kapitalförsäkringar eller gäller det bara SEB?

Så länge inte dina tillgångar går ner under 50% så ska det vara lugnt annars bör det göras en kontrollbalansräkning (https://bolagsverket.se/foretag/aktiebolag/arsredovisningforaktiebolag/kontrollbalansrakningvidmisstankeomatthalftenavdetregistreradeaktiekapitaletarforbrukat.3074.html) Om man sen gör det eller inte är en annan sak men reglerna är tydliga.

Jag hade dock aldrig satt alla mina pengar i en KF, det är bra att ha en buffert - även om det är lite pengar…

Utifrån de kraven så tänkte jag sätta in 15000 kr i fonder då de ändå är låsta och lättare att hålla koll på att de pengarna på kontot kan jag faktiskt använda.
De tänker jag ändå är “låsta” så de kan lika gärna vara undanstoppat.

Jag håller på och anmäla mig till Avanza då jag har lite tjänstepension där.

Om du har 75.000 totalt i bolaget bör du kunna stoppa in varenda öre på börsen ja. Någon får rätta mig om jag har fel här, men jag är rätt säker på det.

Som Ola nämner här. Pengarna på börsen är fortfarande en tillgång i bolaget.

Det skiljer sig nog mellan bankerna. Hos Avanza står det ex. så här i skrivande stund:

‘‘Under kapitalförsäkringens första år behöver 1 000 kr samt ditt reserverade belopp för avkastningsskatt finnas kvar på försäkringen. Därefter kan du ta ut alla tillgängliga pengar från din kapitalförsäkring’’

Men tillgångens värde plus det som är kvar i bolaget på kontot, får inte understiga 12 500kr för då blir ska man göra en kontrollbalansräkning.

Men jag avråder fortfarande att ta ut mer pengar än att det finns runt 20 000kr kvar på kontot, det är inte värt att klydda ifall man skulle behöva lite pengar… Sen finns det ju bestämmelser kring KF också som man behöver tänka på, kring uttag som @Ensto skrev. Sen givetvis helt beroende på aktiviteter och erfarenheter av att driva bolag såklart.

Jag själv har tex alltid ett kvartals utgifter liggande på mitt företagskonto, sen kan det under perioder vara högre, men aldrig lägre.