Kapitalförsäkring våga ta steget

Hej!
Jag har ett AB men gick över till att vara anställd.

Men mitt bolag har nu inga större utgifter eftersom jag gjorde mig av med den enda precis (leasingbilen) jag betalar några 1000-lappar för redovisningsbyrån och jag betalar ibland ut lite lön för att kunna göra utdelning- För pengarna vill man ju som bekant få ut ur bolaget :slight_smile:

Men jag har ett stort kapital på ett par miljoner och tycker att jag behöver investera dessa ja inte allt men en del. Min fråga är till er ska jag välja en kapitalförsäkring och satsa på indexfonder och kanske någon / några aktier. Jag tänker sätta av kanske 500.000 nu och sen eventuellt fylla på.

Jag sätter av 3000kr/ månaden till pension via företaget då jag inte har pensionssparande i min anställning. Jobbar som fastighetsmäklare nu.

Tacksam för tips. Känner mig så stressad av att inflationen bara äter upp kapitalet och att jag skulle gjort detta för länge sedan när jag startade bolaget för ca 10 år sedan :rofl:

Ett par miljoner? Du har ju över tio miljoner! Det låter hur som helst klokt att investera hela eller delar av beloppet i en billig, bred och global indexfond, till exempel via en kapitalförsäkring. Se till att det inte finns någon skalavgift på den. Beträffande tidpunkt för insättningen så är det matematiskt bäst att sätta in allt som vill sätta in på en gång, i stället för att dela upp pengarna och sätta in dem lite åt gången.

Fundera på om du vill fortsätta med tjänstepensionen, eller om du ska gå över till direktpension. Det senare brukar rekommenderas till dig som företagare, fastän du i dagsläget har anställning någon annanstans. Tänk också på att tjänstepension endast är avdragsgillt upp till 35 procent av bruttolönen, så ditt företag behöver betala ut tillräckligt med lön för att det inte ska bli ofördelaktigt.

Du skriver att du tar ut lite lön för att kunna ta utdelning. Jag antar att du redan från din huvudsakliga anställning har en lön som överstiger gränsen för statlig inkomstskatt. I så fall är det skattemässigt dyrt att även ta ut lön från företaget. Bättre då, i mitt tycke, att endast ta utdelning från företaget enligt schablonbeloppet i förenklingsregeln, som är ungefär 200 000 kronor per år, före skatt på motsvarande 20 procent. Det verkar för övrigt vara på väg att bli ännu bättre om de aviserade förslagen på lagändringar i det området går igenom, eftersom beloppet höjs till 300 000 kronor per år.

Hej
Så tacksam för svar :slightly_smiling_face:
Men ok hur fungerar förenklingsregeln? Behöver jag inte alls ta ut lön då?

Nej, med förenklingsregeln påverkas inte ditt lågbeskattade utdelningsutrymme av hur mycket lön du tar ut eller hur mycket lön bolaget betalar ut. Förenklingsregeln ger dig ett lågbeskattat utdelningsutrymme som räknas fram baserat på aktiernas anskaffningsvärde och prisbasbeloppet. Typiskt sett blir det runt 200 000 kronor. Du kan välja om du vill använda förenklingsregeln eller huvudregeln när du lämnar in din privata inkomstdeklaration, och om du använder Skatteverkets e-tjänst får du hjälp med att beräkna utdelningsutrymmet enligt båda reglerna. Det går bra att använda olika regler olika år; det väljer du helt fritt.

Har du inte tagit ut mer än obetydligt med lön från ditt bolag är det troligt att du får ett större utdelningsutrymme med förenklingsregeln än med huvudregeln. Om du trots detta ändå har använt huvudregeln i dina inkomstdeklarationer kan det vara värt att gå tillbaka och lämna in rättelser. Det kan du göra för fem-sex år tillbaka i tiden. Det ändrar naturligtvis inte vilken utdelning du har tagit, men om du får ett större utdelningsutrymme innebär det att du har ett större sparat utdelningsutrymme för varje år (sparat = tillgodoräknat - faktisk utdelning), och då kan du kanske inleda 2025 med en osedvanligt hög lågbeskattad utdelning!

Förstår jag det rätt är vi i en liknande situation. Mest (skattetekniska) ekonomiska sättet att hantera pengarna är att sätta in dem i en kapitalförsäkring i bolaget (förslagsvis tex global indexfond)
Och sedan under fem år bara betala ut utdelningen (är du fåmannsbolag med kapital måste du inte ge ut lön) för att därmed sedan ha icke kvalificerade aktier och kunna betala ut hela kapitalet till låg skatt. Läs på om 5:25 regeln och träd.

Vart har du kapitalet idag? Är det bar oå ett konto ska du i vilket fall slänga in allt eller det mesta på börsen och för företag har jag förstått att kapitalförsäkning är enklast.

Obs du ska så klart inte bara lyssna på mig utan kontakt gärna någon oberoende rådgivare som kan detta kring företag och kan väga in din egen ekonomi.

När du inte har pension i din anställning etc och ev inte tjänar upp till brytpunkten kan det ju onekligen påverka vad bästa lösningen är för dig

Ja men nu har jag startat en kapitalförsäkring. Ska läsa på om 5:25 regeln. Tack för svar!

1 gillning