Kapitalförsäkring våga ta steget

Hej!
Jag har ett AB men gick över till att vara anställd.

Men mitt bolag har nu inga större utgifter eftersom jag gjorde mig av med den enda precis (leasingbilen) jag betalar några 1000-lappar för redovisningsbyrån och jag betalar ibland ut lite lön för att kunna göra utdelning- För pengarna vill man ju som bekant få ut ur bolaget :slight_smile:

Men jag har ett stort kapital på ett par miljoner och tycker att jag behöver investera dessa ja inte allt men en del. Min fråga är till er ska jag välja en kapitalförsäkring och satsa på indexfonder och kanske någon / några aktier. Jag tänker sätta av kanske 500.000 nu och sen eventuellt fylla på.

Jag sätter av 3000kr/ månaden till pension via företaget då jag inte har pensionssparande i min anställning. Jobbar som fastighetsmäklare nu.

Tacksam för tips. Känner mig så stressad av att inflationen bara äter upp kapitalet och att jag skulle gjort detta för länge sedan när jag startade bolaget för ca 10 år sedan :rofl:

Ett par miljoner? Du har ju över tio miljoner! Det låter hur som helst klokt att investera hela eller delar av beloppet i en billig, bred och global indexfond, till exempel via en kapitalförsäkring. Se till att det inte finns någon skalavgift på den. Beträffande tidpunkt för insättningen så är det matematiskt bäst att sätta in allt som vill sätta in på en gång, i stället för att dela upp pengarna och sätta in dem lite åt gången.

Fundera på om du vill fortsätta med tjänstepensionen, eller om du ska gå över till direktpension. Det senare brukar rekommenderas till dig som företagare, fastän du i dagsläget har anställning någon annanstans. Tänk också på att tjänstepension endast är avdragsgillt upp till 35 procent av bruttolönen, så ditt företag behöver betala ut tillräckligt med lön för att det inte ska bli ofördelaktigt.