Hej
Tack först för ett bra sida och forum, har lärt mig mycket men är fortfarande nybörjare så…håll till godo med frågorna.
Funderar på att skaffa mig en kapitalförsäkring (avanzas) då jag blivit lite intresserad av aktier,
men jag blir inte klok på hur det riktigt fungerar det här med uttag.
Vid delåterköp inom ett år från att försäkringen börjat
gälla ska minst 1 000 kr samt det belopp som Avanza
Pension har reserverat för att täcka avkastningsskatt
finnas kvar i försäkringen
Fråga 1: Vad betyder “samt det belopp som avanza pension har reserverat”?
Fråga 2: Låt säga att jag har sålt en aktie i min Kapitalförsäkring på 80’000, hur mycket av denna summa, första året, kan jag då ta ut?
Kapitalförsäkringen har en skatt som betalas från försäkringskapitalet. Avanza reserverar dessa pengar så att de kan betala skatten. Dessa penagr kan du alltså inte ta ut.
Det beror på hur mycket kapital du har kvar i försäkringen. Men om vi antar att du satt in 80000 kr så är skatten för 2022 30% av 1,25% av 80000 kr = 300 kr. Därför bör du kunna ta ut minst 78700 kr.
Det finns några fler variabler, till exempel om du gjort vinst eller förlust samt om du har kvar fler värdepapper i försäkringen. Men det är i detta häradet.
Ok tack för svaren, en annan fråga
som sagt det står så här på Avanza om KF:
Vid delåterköp inom ett år från att försäkringen börjat
gälla ska minst 1 000 kr samt det belopp som Avanza
Pension har reserverat för att täcka avkastningsskatt
finnas kvar i försäkringen
När jag väl skaffat en KF och jag sätter in exempelvis 10’000 kr, kan jag handla aktier för 10’000 direkt eller kan jag bara handla för 9000? Dvs det måste finnas 1000kr kvar på en KF?