Jag tänkte starta två KF, en till vardera av mina föräldrar för att stötta de i pensionen om några år. Anledningen till KF istället för ISK är dels att de kan stå som förmånstagare i händelse av att något händer mig men också för att, som jag förstått det, så dras skatten från kontot istället för att det justeras för i skatteåterbäringen året därpå vilket är en mental bonus för mig. Avanza skriver att de drar avkastningsskatten från kontot, men om jag månadssparar 1000 kr per månad som direkt handlar fonder för 1000 kr och det därmed inte finns några likvider, vad händer då? Säljer de fondandelar eller blir det negativt saldo med ränta och allt vad det innebär? Hittar inget om detta i Avanzas FAQ eller dyl.
Hej,
Du måste återkommande göra en liten insättning på kontot. Du får en påminnelse i din inkorg på Avanza och ett vanligt mail som säger att du fått ett meddelande och måste logga in, men utan detaljer vad det gäller varför det finns risk man glömmer. Har dock aldrig missat det ännu. Man kan inte ordna så att avgiften/skatten dras från ett separat konto (tyvärr). Man kan förstås sätta in en lite större summa likvida medel som täcker skatten för en längre period men då risk att man glömmer bort proceduren när det gått några år… Jag är annars övergripande nöjd med KF på Avanza, har också ISK.
Intressant jag har Lysa kapitalförsäkring och de säljer automatiskt en del av innehållet för att betala skatten.
Tjänstepensionen på Avanza drar beloppet så måste jag själv välja att sätta in eller sälja av något.
Utanför ämnet men ISK fungerar dessutom annorlunda då inget dras utan det kommer på skattebeskedet istället.
Inte helt lätt att hålla koll på men man kan alltid lita på att Skatteverket inte missar någon skatt som ska betalas ![]()
Jag har gjort så att jag satt in pengar varje kvartal efter att Avanza påmint om att det är dags för skatten att dras.
Meddelandet ser ut såhär:
Hej!
Nu är det dags för kvartalets dragning av avkastningsskatten.
Vad du behöver göra
Den 2024-01-25 behöver det finnas X,XX kr på ditt kapitalförsäkringskonto. Om du inte redan har beloppet tillgängligt på kontot kan du välja att sälja av värdepapper eller sätta in pengar så det täcker kostnaden. Här är tips på hur du säljer av. Om du har en kredit kopplad till ditt konto som täcker kostnaden så kommer skatten dras automatiskt därifrån. Det går inte att dra pengarna från ett annat konto.Så räknas skatten fram
I början på varje år räknas din preliminära avkastningsskatt fram, skatten dras sedan 4 gånger per år i efterskott och justeras om du gör insättningar under året. Se exempel på hur skatten räknas ut. Vill du se din preliminära avkastningsskatt hittar du den under kontodetaljer på ditt konto.Använder du inte din kapitalförsäkring längre och undrar varför det ändå dras skatt? Eller varför skatten alltid ser lite högre ut i januari? Det och mycket annat kan du få svar på i våra Frågor & svar.
Med vänliga hälsningar
Jag har startat kreditkonto på alla mina konton på Avanza. Dels för hävstång men även på typ barnens KF… Då kan jag en gång per år gå in och förköpa fonder för de pengarna jag kommer att sätta in under året och så blir det alldrig någe krångel om det inte skulle finnas täckning för att skatten dras.
Tror Avanza tar ut en serviceavgift om de måste gå in och sälja andelar åt dig för att täcka upp för skatten.
Håller med. Är den smidigaste lösningen.
Blir det lite “Set it and forget it”.
Enklast är väl att om du sätter in 1000 kr/mån så köper du fonder för 989 kr varje månad så finns det pengar kvar till skatten.
12 000 * 3,62% = 435 kr
435 * 30% = 130 kr
Avkastningsskatten för 2024 blir alltså ca 130 kr
130 / 12 = 11 kr