I Avanza har jag alla KF, ISK och AF konton öppna. Dock bara under 1000kr i varje.
Jag lär mig bäst praktiskt och tittar mest på hur siffrorna hoppar för att få en känsla av hur allt fungerar.
Vad jag inte har förstått är om jag måste deklarera dessa inkomster manuellt. Eller om det är på något sätt automatiskt. Vill inte få någon sort skattesmäll jag inte jag betala.
För en KF behöver du inte göra någonting och du ser inte ens av den i din deklaration.
För en ISK så kommer det dyka upp på deklarationen men allt kommer vara ifyllt så ingenting att göra där heller.
Det är den stora fördelen med KF och ISK. Man kan handla fonder och aktier som man vill utan att behöva bry sig
Kapitalförsäkring kommer inte upp i deklarationen eftersom du betalar avgift/skatt direkt på kontot. Antingen via oinvesterade pengar, eller insättning. Om du inte sätter in pengar eller har fria pengar på kontot, säljs investeringar av för att täcka kostnaden.
De säljer väl inte av något alls där utan det blir att du använder kredit och får betala ränta istället.
Ett alternativ är att du sätter en del av pengarna i tex Xact Norden Högutdelare så får du utdelning som läggs på kontot och sen då går till skatten. Så slipper man titta på det och det hanterar sig själv.