Hej. Tänkte börja med utländska aktier och öppnade således ett kapitalförsäkring konto på Avanza. Köpte två Pfizer aktier för ca 800 kronor. Har många svenska aktier på mitt isk och kommer inte kunna köpa utländska aktier på KF på riktigt länge , och det finns speciella regler för kapitalförsäkring, att man måste inneha minst 1000 kr på kontot och ha innehavet i minst 1 år innan försäljning. Behöver tips på hur jag ska göra om jag inte kommer köpa längre på kapitalförsäkringen? Hur hade ni gjort?
Någon??? Tacksam för svar
Om du öppnat en KF och satt in 1000 kr, köpt aktier för 800 kr så har du alltså 200 kr kvar som du inte kommer åt på ett år. Om du inte vill köpa fler utländska aktier så kan du väl placera de överblivna två hundralapparna i någon lämplig fond eller i svenska aktier.
Om du vill köpa något annat på ISK så kan väl bara köpa det på KF istället, eller fattar jag frågan fel?
Hej. Problemet är att jag aldrig satte in 1000 kr utan endast 800 kr då jag köpte 2 st Pfizer aktier. Alltså har jag just nu lite mindre än 800 kr i mitt kapitalförsäkring, Måste jag nu sätta in minst 200 kr ca och köpa något så innehavet blir 1000?
Om jag köper någon svensk aktie i kf så det blir att jag har mer än 1000 kr i min kf och lägger mig platt i ett år, vad händer ifall innehavet i min kapitalförsäkring rasar ner under 1000,måste jag då fylla på eller?
“Vid delåterköp inom ett år från att försäkringen börjat gälla ska minst 1 000 kr samt det belopp som Avanza Pension har reserverat för att täcka avkastningsskatt finnas kvar i försäkringen.”
Jag tolkar det som att om du bara tar ut en del av försäkringen inom ett år måste du lämna minst 1000 SEK, efter år ett gäller detta inte.
Du kan också göra helt återköp första året, om jag läser rätt, 1000 SEK regeln gäller bara vid delåterköp.
Dvs detta har inget med belopp på kontot att göra så länge du inte gör ett uttag då måste du ta ut allt om du inte har minst 1000 SEK kvar i försäkringen år ett.