Starta företag vid sidan om anställningen

Ska starta företag på sidan om min anställning. Tips på hur jag gör med enskildfirma och skatteplanering. Ab blir för dyrt att driva. Måste väl blanda in revisor mm. Enskild fixar jag själv med deklaration.
Räknar att göra vinst på ca 50000 årligen. Tjänar redan över statlig skatt så inget intresse att ta ut lön nu. Är en hobby som jag kan tjäna pengar på.
Funderar på dom olika fonderna. Lägga all vinst där och ta ut lönen när jag närmar mig pensionen(44 år nu). Gå ner i tid eller sluta jobba och leva på den lönen sista åren. Lagligt?
Investera pengarna på börsen? Lagligt.

2 gillningar

Jag skulle definitivt satsa på AB. Har du ingen komplicerad verksamhet så klarar du dig med en overhead på drygt 199 kr i månaden för Bokio + 1400 kr för årsredovisning online.

Du måste inte ha revisor för så låg omsättning.

Det finns en liten work around för att placera kapital i EF men är mycket enklare i ett AB.

2 gillningar

Enskild firmas vinst är din lön… Man kan ha delar av vinsten i investeringsfonder som måste tas ut efter 5 år…

1 gillning

Som @JPT nämnde så kräver ditt planerade upplägg att du startar AB.

Överskottet i en enskild firma (minus ev periodiseringsfond) skattas alltid som lön, medan överskottet i ett AB beskattas med bolagsskatt och sedan ligger kvar i bolaget. Där du kan sedan investera kapitalet på börsen. Den dag du väljer att plocka ut pengarna kan du göra det som antingen aktieutdelning eller lön.

1 gillning

Finns något som heter expansionsfond men står så dåligt på skatteverket. Tillkommer en skatt på 20% när jag använder den och jag får tillbaka skatten när jag återför den. Står inget om hur stor del av vinsten jag kan använda. Periodiseringsfongen går bara att använda till 30% av vinsten.
Hittar ingenstans hur liten den av vinsten jag måste ta ut i lön. Är väl inte så vanligt att använda ett företag till att “pensions spara” jobba utan att ta ut lön från det.

Expansions- och periodiseringsfond funkar bra för att jämna ut resultatet från år till år, men är ingen strategi för att ”slippa skatt” i längden; förr eller senare ska skatten betalas (i fallet expansionsfond håller staten desutom 20% av fonderingen i pant).

Starta AB, är lite mer pappersarbete men fördelarna väger defenitivt upp det.

Finns redovisningsbyråer som tar betalt per verifikat samt för årsredovisning om du vill slippa sätta dig in i det.

Det är ganska vanligt att AB används för att samla kapital som sedan delas ut. Det kan t.ex. handla om småföretag som sparat vinsten, eller holdingbolag med pengar från en företagsförsäljning.

Sök efter: utdelning från vilande bolag. Det bör vara det du söker.

Tycker periodiseringsfonder i enskild firma inte fyller någon större funktion och man ska såklart inte se dessa som ett sätt att försöka slippa betala skatt.

Skulle se dessa som ett SMS-lån istället, ett nödvändigt ont, men när tiden går ut och du måste återföra dessa finns det ju en viss risk att man konsumerat detta “privat”.

Håller med, men ett undantag; om jag har stort överskott år 1 och VET att jag måste göra större investeringar i firman år 2 eller år 3. Men risken man dras med då är att investeringen inte ger tillräcklig avkastning och/eller nollas. Då står du kvar med en skuld på ca 30% av periodiseringen.

Ser det som lite svårt att göra en investering i en enskild firma, tror man valt fel bolagsform i så fall :slight_smile:

Men om man in sin affärsplan vet att det kommer en större investering så måste man i så fall ha ett väldigt stort överskott, 30% på vinsten kanske inte ger den hävstången man är efter. I sådana här fall är det nog bättre att ta ett lån

I näringsverksamhet med ojämna intäkter över tid såsom skogsbruk kan periodiseringsfonder tjäna ett utjämnande syfte.