Periodiseringfond - varför eller varför inte

Nu när årsskiftet passerat fick jag sammanställning från redovisningsbyrån och började fundera lite över periodiseringsfonder.

Här på forumet rekomenderas att maxa periodiseringsfonder och det har jag också alltid gjort redan innan jag hittade hit. Men funderar nu på varför egentligen.

För en som tänkter lägga ner verksamheten om max fem år så är fördelarna ganska uppenbara. Men varför ha periodiseringfonder om pensionshorisonten är tio eller femton år iväg.

Jag ser några nackdelar:
Administration - måste rulla i bokföringen, skall in och skall återföras
Kostnad skatt, inte så hög - om jag räknar rätt 120 spänn per 100 000.
Man måste ha kvar pengar för att kunna betala skatten vid återförande.

Fördelar:
Man vet aldrig vad som händer, kanske går försäljningen ner, man kan tröttna på verksamheten eller av annan anledning välja att gå med negativt resultat.

Hur tänker ni andra som maxar periodiseringsfonder utan att planera att checka ut om fem år, är det bara onödigt eller är uppsidan större än nersidan?

Jag planerar att checka ut om 20+ år. Som jag ser det borde alla i min situation maxa sina periodiseringsfonder. Varför?

• Om bolaget står utan intäkter en period är det viktigt att ha någonting att kvitta mot om man fortsätter att lyfta lön. Man kanske inte bedömer det här som sannolikt idag men allt kan hända. Är det inte en pandemi som får ekonomin att haverera är det kanske en finanskris, solvind, krig eller you name it. Att ha periodiseringsfonder är en trygghet här.

• En dag kanske man vill sluta att jobba. Pension om inte annat. Har man hunnit fylla 66 år blir de sociala avgifterna mycket lägre. Har man byggt upp periodiersingsfonder över lång tid så kan man kvitta lönekostnaderna mot periodiseringsfongerna även i det här scenariot.

• Räntan för periodiseringsfonderna är väldigt låg. Sannolikheten är hög att du kan finna tillgångar som överträffar statslåneräntan om du investerar beloppet utan att ta allt för hög risk.

Nackdelen med rullande bokföring som du nämner ser jag som ett icke-problem. Ett modernt bokföringsprogram löser det här med ett klick vid varje rapporttillfälle. Som någon annan skribent nämnde i en annan tråd: När man återför en periodiseringsfond kan man periodisera om 25% för att bygga ränta på ränta. Det kan bli en hel del att stoppa in i kapitalförsäkringen över tid.

1 gillning

Ytterligare en fördel är om det skulle dyka upp intressant affärstillfälle eller nån investering du vill göra i företaget har du oskattade pengar att göra det för.

Är du väldigt försiktig hinka in pengarna på ett sparkonto i 5år med 1,65% eller en räntefond via kapitalförsäkring så får du iaf ett bidrag till skatten eller ökar summan du kan ta ut i lön.

1 gillning

Det beror väl lite på hur ens företag ser ut och hur säkra framtida inkomster är, och ens personliga förutsättningar.

Att skydda framtida SGI för tex sjukpenning eller föräldrapenning är kan vara bra skäl att periodisera även om man inte är nära pension.

När jag började som företagare var jag (mjukvarukonsult ) i mitt enmans AB och detta nog rätt vanligt och det enklaste att tänka kring.
Då maxade jag periodisering eftersom jag jämförde med att vara anställd konsult. (Nu maxar vi mer pga att vi har några anställda som det vore tråkigt att sparka om det inte finns reserver)

Fördelarna med med att vara egen är att det blir mer pengar per timme, mer frihet att planera med utdelning och pension etc.
Nackdelen är risken att bli utan uppdrag och inte kunna betala ut lön på en bra nivå, detta påverkar ju även framtida pension och SGI.

Har man periodiseringar minkar risken för detta så det är lite att äta kakan och ha den kvar.

Räntan känns som en rätt låg kostnad för detta.

Och administrationen? Är det mer än ett klick i bokföringsprogrammet?

Jag sköter inte denna del av bokföring själv, utan betalar en revisor som går igenom årsredovisning och det ingår i den tjänsten, dock så är det en sak som man tänker på en gång om året, och då bara ett par klick i programmet vad jag förstått.

Driver man sin näringsverksamhet som enskild firma, betalar man ingen ränta alls. Har man en verksamhet som innebär ojämna inkomster mellan åren är periodiseringsfonder väldigt bra, om inte annat för att minimera statlig skatt. Ett exempel på detta är skogsbruk. Utgifter varje år, men inkomst bara vid avverkningar.