Är det vettigt att sätta av pengar i en periodiseringsfond i ett AB där man inte tar ut någon lön (endast utdelning) och inte löper någon risk för underskott i verksamheten (pga obefintliga utgifter), och inte heller planerar att gå i pension de närmsta 20 åren?
Om det inte är vettigt med periodiseringsfond, vad ska man då göra med ett överskott på några hundra tusen efter utdelning?
Enligt mitt tycke, ja. Är i samma sits i mitt ena AB där jag maxar periodiseringsfonderna utan att lyfta någon lön. Själv investerar jag kapitalet på börsen och skapar därmed hävstång. Mitt resonemang bygger på att 20+ år är en väldigt lång investeringshorisont och då är börsen lämplig.
Är man mindre riskbenägen kan man stoppa in kapitalet på ett räntekonto med insättningsgaranti som överträffar räntan för periodiseringsfonderna. På så sätt kan man tjäna på mellanskillnaden i ränta riskfritt mer eller mindre.
Vettigt att mata på med periodiseringsfond så mycket det går om det finns utrymme efter lön,utdelning och tjp pension tycker jag. (Man får normalt avsätta upp till 35% av lönen som tjp). Man får ha pengarna i periodiseringsfonden 6 år max. Bara bra att ha en del obeskattade pengar i företaget för eventualiteter.