Jag har inte tagit ut någon lön i mitt aktiebolag i år och om jag inte gör det gissar jag på att överskottet blir ca 1,5 miljoner.
Jag har inget behov av likviditet utan mina privata omkostnader täcks av andra intäkter jag har (uthyrning av lägenhet, milersättning, uthyrning av kontor till mitt AB mm) och behöver därför varken lön eller utdelning från bolaget.
Jag vet att man kan sätta av 30% av vinsten till en periodiseringsfond men jag vill sätta av 100%.
Jag vill i framtiden kunna ta stora kostnader i bolaget om jag t ex byter riktning eller breddar verksamheten, och då betalat bolagsskatt på pengarna känns onödigt.
Jag tänker alltså att jag kommer ha större kostnader i framtiden (vilka vet jag dock inte) och vill då ha så mycket obeskattade pengar som möjligt för att kunna täcka dessa kostnader. Jag kanske exempelvis vill bredda verksamheten och starta en E-handel nästa år, då kanske jag behöver köpa in varor för dessa 1,5 miljon och skulle ju då vilja använda obeskattade medel till så stor grad som möjligt för det.
Jag vill lixom ha lite betänketid på vad jag ska göra med livet / verksamheten och skjuta upp all form av beskattning. Vad finns det för lösningar? 30% i periodiseringsfond tycker jag är snålt