Vad tänka på inför ev avveckling av AB?

Hej!
Min man har ett AB inom detaljhandel, franchise. Nästa sommar kommer han avsluta det franchising-uppdrag han har just nu. Under 2022 har företaget gått helt ok så han kommer kunna avsätta upp mot 1 MSEK i obeskattade reserver och har några hundra tusen i obeskattade reserver sedan tidigare. Han vet ännu inte vad han ska sysselsätta mig med efter detta - kanske anställning, kanske annan verksamhet. Så efter att jag avslutat den här verksamheten så är planen att fortsätta ta ut lön vid brytpunkten för statlig skatt under hela 2023 och en bit in på 2024 också.

Behöver vi tänka på något speciellt under slutet av det här året med tanke på att verksamheten ska läggas ner och det finns en (för oss) ganska stor vinst?
Borde han ta ut så mycket vinst han kan nu till låg skatt eller borde han spara det i bolaget för ev framtida investeringar (kan dröja flera/många år innan han drar igång något nytt)?
Jag antar att möjligheter att ta lån (bor i hus med höga lån, men totala inkomsten i familjen är god) kan påverkas när bolaget har uppenbart lägre omsättning plötsligt?

Jag kan väldigt lite om företagande så alla tips är värdefulla :slight_smile:

Att periodisera så mycket som det går så han slipper betala lön med skattade pengar. Det är det jag kommer på men finns säkert mer att tänka på.

1 gillning

Tack! Och det är väl 25% av vinsten som man kan sätta av i periodiseringsfond? Detta sköter säkert den som har hand om bokföringen, men jag tycker ändå det är bra att vi har lite koll själva :slight_smile:

Hej Mattias,
Blir lite nyfiken, jag har ett AB med 150k i periodiseringsfond.
Jag har ingen aktiv verksamhet så nu är det eg bara “lite förluster” och möjlig utdelning enligt 3:12 som jag siktat på.
Har rätt hög lön som anställd så mera lön inkomst beskattas högt men hur funkar “slippa betala lön med skattade pengar” i ditt inlägg?
Tack på förhand

Jag tror att det Mattias varit inne på att avsättningen till p-fond sänker ditt skattemässiga resultat. Det ligger som en obeskattad reserv som du måste vända tillbaka senast 6 år efter din avsättning. Om du gör förluster under ett enskilt år har du då möjligheten att vända tillbaka hela eller delar av din periodiseringsfond och på så sätt gå från ett negativt skattemässigt resultat till ett 0 resultat före skatt.

Du slipper därmed skatta på din obeskattade reserv och därmed går det att se det som att din lön har betalats med obeskattade pengar. :slight_smile:

En av många fördelar med en periodiseringsfond :slight_smile:

1 gillning

Tack för förklaringen

1 gillning