Periodiseringsfond

Hej, är nybörjare på det här med bokföring och nu är det dags för första årsredovisningen och deklaration.
Jag har ett litet AB som som det går lite sådär för.
Det började rätt så ok så första räkneskapsåret gick jag med en liten vinst, men nu några månader in i nuvarande räkneskapsår börjar intäkterna dala så det ser ut som om det kommer gå sämre detta år.
Om jag har uppfattat det korrekt så kan jag använda periodiseringsfond för att “jämna ut” resultatet mellan åren.
Om det stämmer så undrar jag om pengarna som avsätts till denna fond måste finnas på kontot och flyttas in på ett fondkonto? Eller är dessa pengar något jag bara skriver upp i deklarationen?
Min vinst som jag gjorde har ju ätits upp nu.

Så du vill trolla fram pengar för att ta bort dina förluster i år?

Tanken med periodiseringsfond är att man behåller delar av tidigare års vinster utan att beskatta dem för att kunna föra tillbaka dem under år man gör förluster.

Förra årets (alltså inkomstår / beskattningsår 2021) är ju inte deklarerat ännu. Således borde det gå att spara en del av den vinst man nu vet att man hade 2021, och spara den till 2022 nu när man en bit in i 2022 ser att intäkterna sinar? Det är ju att spara tidigare års vinster till sämre tider, om än att jag misstänker att det i detta fall rör sig om lite mindre belopp.

Det är alltså förra årets deklaration som jag håller på med, och där gjorde jag en liten vinst.

Min fråga var mer om pengarna som jag tar upp i PF måste finnas kvar på kontot och sparas undan eller om det bara är siffror som jag skriver i deklarationen samt bokföringen.

Hittade detta på speedledger:

Säg exempelvis att du har gjort avsättningar till periodiseringsfond under fem år. Fonderna du satt undan är värda 100 000 kr styck

Periodiseringsfond år 1: 100 000

Periodiseringsfond år 2: 100 000

Periodiseringsfond år 3: 100 000

Periodiseringsfond år 4: 100 000

Periodiseringsfond år 5: 100 000

Företaget gör sedan en förlust på 130 000 kr. För att täcka den förlusten kan du då ta ut mer än de 100 000 du måste ta ut (fonden för år 5), i det här exemplet även 30 000 kr från år 4. Det här handlar som sagt om skattemässiga justeringar, och innebär inte att det är likvida medel som finns på kontot utan endast justeringar för att reglera resultatet i din verksamhet.

Vet inte om läser din fråga rätt men periodiseringsfond är bara en “bokföringspost som du skriver upp i deklarationen/bokslutet” som gör att du minskar/skjuter upp skatt för det året tex förra året 2021. (Man kan säga att du avsiktligt försämrar 2021 års resultat) Så du kan alltså vid bokslutet/deklarationsarbetet nu avsätta 1/4? av 2021 års vinst för att sen vid nästa års deklaration som du gör om ett år ungefär återföra de för att på så sätt förbättra resultatet för 2022 på papperet.

Själva pengarna/tillgångarna på ditt bakkonto berörs inte utan de är där de är och helt fria att använda som vanligt. Nu är du ju inne på ett nytt år 2022 och det du väljer att använd pengarna på kontot till nu påverkar årets resultat.

Sen är det en liten kostnad för att ha periodiseringsfonder, regler om hur länge man får ha de, hur mycket man får avsätta osv.

1 gillning

Jättebra,

Det var precis detta som jag ville fastställa. Så tack för svaret, nu vet jag hur det fungerar.

Ja, För AB är det max 25% av vinsten, 0,5% ränta och max 6 år.

Jag vill bara lägga till ett (möjligen överflödigt) förtydligande kring ordet “fritt”.
Pengarna i periodiseringsfonden får fritt disponeras inom bolaget. Ett AB får inte låna ut pengar till sin ägare. :slight_smile:

1 gillning

Öhm… jag kollar på Bolagsverkets exempel på årsredovisning.
Jag får inte ihop det med skatten, 2016 var bolagsskatten 22%
Tar man deras resultat innan skatt så blir det ju 10 300, (46819*0,22) ?

image