Periodiseringsfond - hur nollar man en sådan?

Ett “problem” som uppdagades när jag igår mottog min skattedeklaration.
Jag har tidigare drivit en liten verksamhet där jag avsatte till en periodiseringsfond.

Igår kom som sagt deklarationen och där står det att jag har Avsatt 3407kr och återfört 51233kr.
Vad innebär detta rent konkret och hur “nollar” jag ut denna fond i deklarationen?

(kan nämna att den som hjälpt mig med dessa frågor inte längre kan hjälpa mig, därav frågan i detta forum)

Periodiseringsfonder för enskild firma måste återförss senast 6 år efter de avsattes. Vet inte hur det är i ditt fall.

Kan inte tyda vad som gäller med siffrorna, är det 3407 kvar eller?

Om du ska återföra ett belopp innebär det om inget annat hänt i näringsverksamheten att beloppet exkl avdrag för egenavgifter ska beskattas med egenavgifter och eventuell kommunal och statlig skatt.

Periodiseringsfond är en slags specifik bokföringspost som kan ses som en “tillfällig parkeringsplats för obeskattade pengar”. (Dvs man väljer att inte låta de påverka resultatet ännu)

Där maximala tiden pengarna får stå parkerade är 6 år. Så antingen tar du ut pengarna från parkeringsplatsen frivilligt före 6 år eller så åker pengarna ut automatiskt då 6 år förflutit.

När de lämnar parkeringsplatsen hamnar den posten bokföringsmässigt som en “intäkt” för det året. (Observera att det inte handlar om några fysiska pengar på ett specifikt konto utan det är en ren bokföringspost).

Kan det vara så att du i ditt fall parkerade de där för 6 år sedan och att de nu återförts automatiskt i året skattedeklaration för 2024 års resultat?

Som det är nu kommer du/ditt bolag att få en bokföringsmässig intäkt i firman på 51233kr som sen ev kvittas mot utgifter och sen beskattas i slutändan på något sätt.

De där 3407kr är pengar du antingen tidigare redan valt att parkera på en periodiseringsfond (men 6 år har ännu inte förflutit så de står kvar där ett tag till) Eller så har du på något sätt valt att parkera nya pengar på en ny periodiseringsfond för 2024.

Tror det är maximalt 30% på enskild firma och 25% av årets obeskattade resultat som får avsättas till periodiseringsfond. Observera att pengar som återförts får räknas in i detta så då kan man så att säga åter igen avsätta/parkera x% av det som återförts om man vill skjuta på beskattningseffekten av intäkten ytterligare lite till.

3 gillningar

Förtydligande:
Jag har i deklaration fått till mig att Jag har avsatt 3407kr och återfört 51233kr till en periodiseringsfond.
Jag har ingen aning om mer än att jag vill nolla bort denna fond.
Blankett NE och fält R32 och R34 förstår jag. MEN vad gör vad för att det ska bli noll?

För att se hur skatteverket brukar ange uppgifter om periodiseringsfonder kollade jag precis på fruns deklaration från förra året (inkomstår 2023, årets har inte kommit än), och där är det specat för varje år som något hänt med periodiseringsfonder en rad med årtal och två kolumner. Den ena kolumnen Avsatt och den andra Återfört.

Där är det som så att summa Avsatt är större än summa Återfört och det måste det ju vara. Därför är det väldigt konstigt det du skriver att återfört är större än avsatt? Ska inte kunna vara så men det är ju möjligt att Skatteverket inte har någon funktion som säger ifrån ifall man har återfört mer än vad man avsatt.

Kanske är så att du av misstag har återfört mer än vad som fanns att återföra och därmed betalat för mycket skatt. Då har du en fordran som julklapp om du lämnar in en ändrad inkomstdeklaration.

Hur står det exakt i Skatteverkets specifikation?

1 gillning