Betala skatt på förmånsvärde eller helt med nettoavdrag

Tar man ut en bil på sitt AB så skall man betala skatt på förmånsvärdet, när är det i så fall mest lönsamt att betala förmånsvärdet helt o hållet via nettoavdrag för att slippa “förmånen”.

Finns det enkla kalkyler man kan laborera lite med? beroende på om man tar ut lön upp till brytpunkten eller ej dvs vid 30% och vid 50% marg. skatt.

Som egen är det oftast bättre med nettolöneavdrag eftersom du får beräkna med den i utdelningsunderlaget.

Menar du att det alltid är så eller finns det en brytpunkt då det är bättre att betala förmånsvärdet?

Kan inte tänka mig ett läge där betala förmånsskatt blir bättre. Summan av kostnader borde bli samma enda skillnaden är att man får mer utdelning vid nettolöneavdrag.

Här är en uträkning för en ID4 som exempel, tror inte jag missat något :smiley:

1 gillning

Bra exempel, med det förmånsvärdet ökar nettoutdelningen med 1500kr, då borde högre förmånsvärde ge mer i netto om jag tänker rätt?

Ja, så blir det. Samt högre pension om man nu inte tänkt gå över brytgränsen.

Tacksam för denna uträkning, men jag har lite svårt att förstå om jag kan skippa att ta ut lön helt och hållet?
I dagsläget har jag ett aktiebolag där jag inte tar ut någon lön, endast utdelning.

På nettolöneavdraget så ser det ut som “skattepliktig förmån bil” tar ut varandra, betyder detta att jag fortsatt kan skippa att ta ut lön från mitt bolag men ändå ha en förmånsbil?

Självklart räknar jag ju med att förmånsbeskattas på detta, men fungerar det utan en lön?

Har en annan fast anställning där jag har lön (inte mitt bolag).

Förmånsvärdet kommer rapporteras in och du kan ju då få eventuell kvarskatt pga det.

Du måste också betala arbetsgivareavgifter på förmånsvärdet.

Har försökt räkna på detta, men är oroligt att jag missar något.

Förmånsvärdet verkar ligga på 6200kr, vilket betyder att om jag tar det som “lön” så blir arbetsgivaravgiften 1948kr/mån?

- Mitt företag betalar den finansiella leasingen som kostar 5929kr/mån där jag kan dra halva momsen= 5 336 kr/mån + arbetsgivaravgifter på 1984kr/mån, Totalt: 7284kr/mån

- Privat betalar jag alltså 1984kr/mån i förmånsbeskattning (som jag antar betalas i samband med deklarationen?)

Tänker jag rätt?

Din kostnad för förmånsbeskattning beror på din marginalskatt.

1948 är vad ditt bolag betalar in i arb avgift.

du ska sen betala skatt på 6200:- som om det vore lön. dvs du rapporterar in det som lön till skv.

Vill du sen betala skatt på det då, så gör du det. Annars kommer det regleras när du ska deklarera.

Nä. Om du ska göra nettolöneavdrag ska du privat betala in hela förmånen på 6200 till företaget, företaget betalar sedan in löneskatterna. Hur mycket skatt som ska in utöver arbetsgivaravgiften beror på vad du har för lön totalt sett.

Korrekt, du kan pynta in 6200:- till ditt företag för att neutralisera skatterna.

Men då puttar man in pengar i företaget som man sen ska skatta för att få ut igen.

Så du har redan betalat 30-50% i skatt på dessa 6200, för att sen betala mer skatt.

Jag har inte riktigt förstått varför man vill neutralisera förmånsvärdet som egenföretagare.

Jag kör nettolöneavdrag för att hålla kvar lönen på brytpunkten dvs slippa statlig skatt, med bibehållen SGI/PGI.

Då är jag med.

Jag tar lön till brytpunkt och behåller pengarna. Dvs inget nettolöneavdrag. Men jag har ju andra avdrag i deklarationen för huslån och körning så det balanserar ut sig.

Om du tar ut lön till brytpunkt får du betala statlig skatt på förmånen, eller menar du att lön + förmån hamnar under brytpunkten - om så minskar du SGI/PGI.

Nejdå. jag menar bara att jag har avdrag i deklarationen som gör att jag går under statlig skatt med min nuvarande modell. Där jag i teorin ligger över brytpunkten. Men det regleras när deklarationen görs.

Ok. Poängen med nettolöneavdraget är alltså att få en så hög lön som möjligt under bryt, vilket ger max SGI/PGI och bättre förutsättningar om man behöver låna pengar, även lönebaserat utdelningsutrymme i företaget påverkas positivt om man uppfyller övriga krav för det. Ur SKVs synpunkt är det helt neutralt, annars hade det inte varit tillåtet.

Jag vill inte ta ut någon lön från företaget över huvud taget, frågade faktiskt samma fråga på Reddit och fick svar från en person att jag kan göra på följande sätt.

Jag tar ingen lön från företaget, men när jag ska lämna in arbetsgivardeklarationen så fyller jag i följande:

33,023% skatt, då fyller jag i 2048kr under “Avdragen preliminär skatt” (33,023% av 6200kr).

Och under “Skattepliktig bilförmån” så fyller jag i 6200kr.

Om jag förstår det rätt då, så kommer företaget betala:
5 336 kr/mån + arbetsgivaravgifter på 1984kr/mån, 7284kr/mån + 2048kr/mån i preliminär skatt. Alltså dras det varje månad 9332kr från mitt företag.

Och då kommer jag inte få någon extra skatt privat eftersom detta dras direkt vid arbetsgivardeklarationen, stämmer detta?

Då har du betalat inkomstskatt via ditt bolag så då blir det korrekt. Under förutsättning att din skattesats är korrekt.

Skilj på vad bilen kostar och vad förmånen kostar, förmånen är värd 6200 och den kan du nettobetala in om du inte vill ta ut någon lön alls. Annars ska du och företaget skatta på en ”lön” på 6200 som läggs ovanpå ev annan lön du har, vilken marginalskatt det blir beror ju vad totalen blir.