Betala skatt på förmånsvärde eller helt med nettoavdrag

Jag har som sagt ingen lön från mitt egna företag, utan är heltidsanställd i annat bolag där jag får lön. Blir inte effekten egentligen att jag inte tar ut någon lön om jag gör som jag beskrev 2 inlägg upp?

33,023% verkar min skatt vara. Sen hittade jag detta: Skatteavdrag – Bjorn Lunden
Borde inte det vara 30% skatt på förmånsvärdet 6200kr i och med att mitt företag inte är min huvudarbetsgivare?

Så det är på rätt fält jag har fyllt i uppgifterna, och det jag kan förvänta mig att betala till Skatteverket varje månad är då 1984kr + 2048kr = 4032kr?

Det är min tolkning ja.

Du borde dock stämma av det med en redovisningskonsult eller liknande först.

Angående fältet för bilförmån så står det följande på Skatteverket:

“Har betalningsmottagaren betalat för förmånen genom nettolöneavdrag drar du av den anställdas betalning när du beräknar förmånens värde. Om värdet blir noll (0) efter avdrag ska du fylla i en nolla (0) i ruta 013.”

Osäker på hur jag ska tolka detta, om det är så att jag ska fylla i 0 i detta fält men låta preliminärskatt vara ifyllt.

Tänker du sätta in pengar till bolaget motsvarande förmånsvärdet för att eliminera förmånsvärdet? Om ja, så skriv 0. Annars fyller du i förmånsvärdet.

Nej det tänkte jag inte! Tack!

Hur ska man tolka det där med sidoinkomst och 30% skatt, jag blir inte klok när jag läser på.

En till sak jag kom på, hur påverkar detta utdelningsutrymmet som i år är på 209550kr.

Inte alls om du har pengar i bolaget att dela ut. dvs, du får varken mer eller mindre utrymme.