Endast förmånsbil som lön? Bokföra korrekt?

Jag har precis skaffat en förmånsbil som är på finansiell företagsleasing i mitt företag.
Tar inte ut någon lön ur företaget och har ingen plan att göra det heller.

Men nu när jag ska göra Arbetsgivardeklaration så stötte jag på ett bekymmer. Fyllde i följande:
Skattepliktig bilförmån: 6216kr
Avdragen preliminär skatt: 2053kr

Fick då detta meddelande: “Beloppet i rutan Avdragen preliminär skatt är högre än summan av de ersättningar som du har redovisat. Kontrollera att uppgifterna stämmer. (R_001)”

Som jag förstår det beror det på att jag inte fyllt i någon lön, och därför behöver jag fylla i:
Kontant bruttolön m.m.: 2053kr för att matcha preliminärskatten?
Om jag gör detta så ökar arbetsgivaravgiften från 1952kr till 2598kr.

Är det så här jag måste göra? Kan jag skriva in 2053kr i Bruttolön men inte betala ut detta från företaget?

Då stötte jag på nästa problem när jag skulle fylla i detta i en lönespec på Bokio. Lyckades inte få till det, så är det möjligt att bokföra på följande sätt?

Hej

Funderar på om du inte borde bokföra det som följande i resultaträkningen:

Lön 6216 kr
Bilförmån 6216 kr
Korr. bilförmån -6216 kr
Arbetsgivaravgift 1953 kr

På balanssidan räknar jag med att det säkert stämmer då.

Kanske någon mer som har synpunkt, eller har input på om detta stämmer eller ej.

EDIT: För andra som kommer in och läser detta, så rättar jag mig med att inte boka upp som lön :slight_smile:

Tack, hur kommer det sig att du tycker det?

Blir väldigt osäker på fältet “Kontant bruttolön m.m.”, varför vill Skatteverket att man fyller i något här? För jag trodde att “Skattepliktig bilförmån” räknades som en lön och det därför räckte med att fylla i “Avdragen preliminär skatt” och “Skattepliktig bilförmån”, och helt och hållet skippa “Kontant bruttolön m.m.”.

Hej, du ska inte fylla i någon lön om du inte tagit ut det. Företaget skall belasta dig med ett förmånsvärde vilket redovisas i arbetsgivardeklarationen.Detta förmånsvärde betalar företaget arbetsgivaravgifter 31,42%. Då det inte finns någon lön att dra av skatt från blir det ingen avdragen preliminär skatt (du har ju inte betalat den).

Effekten blir att förmånsvärdet läggs på din övriga ersättning som du får under året (från andra anställningar?) och höjer den skatt som du betalar. Om du inte jämkar eller betalar mer i skatt på annat vis (eller till exempel har ränteavdrag) kommer du ha betalat för lite skatt vilket innebär att du får en restskatt att betala.

Ja, jag trodde bara att det var möjligt att dra skatten via företaget också, med tanke på att bilförmånen är en typ av lön?

Men det är alltså inte möjligt?

Kollar man med ChatGPT (jag vet att man inte ska lita på det till 100%), så föreslår den att ta ut en lön som motsvarar skatten.

Ja man kan ju ta ut lön och då blir det en annan situation, jag uppfattade dig som att du inte ville ta lön från ditt bolag.

Bilförmånen är inte lön utan just en förmån. Själva poängen är att du betalar skatt som du hade haft motsvarande högre lön som förmånen. När man inte tar ut någon lön alls skall man inte redovisa lön och givetvis inget skatteavdrag, eftersom ditt företag inte dragit av skatt från din lön.

Vill du kan du givetvis höja så att du redovisar motsvarande lön som krävs för att det ska motsvara den skatt som förmånen kostar. Det finns ingen egentlig poäng med det dock, du kommer betala skatten i slutändan oavsett. Det innebär ju också att ditt företag får en högre kostnad, dels i form av lönen och dels i form av arbetsgivaravgiften på lönen.

Ja precis, jag vill inte ta ut någon lön egentligen. Vill bara ha det mest förmånliga sättet att ha förmånsbil, och tänkte att dra skatten från företaget skulle ”spara” mig lite pengar. Men då blir det att bara ta bilförmån.

Då fyller jag bara i fältet bilförmån hos Skatteverket. Då behöver jag inte heller göra någon lönespecifikation eller liknande hos Bokio?

Hur bokför jag detta korrekt?

Jag vet inte hur Bokio funkar men allra enklast är ju om man använder bokföringsprogrammets funktion för lön och arbetsgivardeklaration.

I bokföringen ska du boka upp debet sociala avgifter (31,42%). Kredit ett skuldkonto som används för skulden mot skatteverket, brukar vara kto 2730 om du följer baskontoplanen. När pengarna dras från skattekontot bokar du bort det från 2730. När du gör inbetalningen bokar du debet mot skattekonto (1630) och kredit företagets bankkonto (1930 eller liknande).

Man brukar boka förmånsvärdet debet och kredit över två olika konton också, och det ena av de kontona genererar de sociala avgifterna, men det har ingen egentlig effekt i din bokföring.

Du behöver fortfarande deklarera det då det är en förmån. Så AGI behöver fortfarande lämnas in.

Ja självklart ska AGI in. Men jag menar i Bokio, mitt bokföringsprogram. Om jag behöver göra en lönespec och använda deras lönehantering för endast en bilförmån. Eller om man kan bokföra allt på ett annat sätt?

Jag insåg sen att boka upp som lön blir fel.

Men du borde kunna boka detta manuellt utan lönebesked om du vill, och då blir det som någon annan här sa debet och kredit på två olika kostnadskonton. Brukar finnas förmåner och korr förmån samt arbetsgivaravgifter.

Sen är det ju dock bra att ha en lönespec som underlag till redovisningen.

Vi hade en liknande situation i vårt bolag i början när vi inte tog ut någon lön (första 2-3 månaderna). Då jag och min fru delar bolaget vill vi göra det enkelt och dela 50/50 och inte belasta bara ena parten.

Vi löste det genom att göra det baklänges istället. Dvs vi betalar in förmånsvärdet från våra skattade pengar vi har på ett gemensamt konto till bolaget. Då har “betalat bort förmånen” och kan nyttja bilen privat också. Intäkten tas upp som en intäkt och vinstskattas därefter. I slutändan blir det en utdelning tillbaka igen som vi utdelningsbeskattar, vilket innebär att den faktiska kostnaden för förmånen blir 36% av förmånsvärdet. Det blir lite baklänges, men då vet vi att allt delas 50/50 mellan mig och min fru. Identiska löner, identisk pension, etc (oavsett föräldraledighet och annat). Smidigt :slight_smile: .