Är det någon som vet om man kan ha förmånsbil utan att ha lön? Skatten skulle då förmodligen betalas som restskatt.
Jag vill ha förmånsbil men helst slippa lön. Även om jag är behjälplig i bolaget.
Är det någon som vet om man kan ha förmånsbil utan att ha lön? Skatten skulle då förmodligen betalas som restskatt.
Jag vill ha förmånsbil men helst slippa lön. Även om jag är behjälplig i bolaget.
Nu är jag inte redovisningskonsult, men jag ser ingen anledning till att det inte skulle gå. Bara SKV får in sina pengar som vanligt så är det ju oavhängt din lön.
Från Skatteverket
Bilförmån vid tillfällig frånvaro utan lön
Om du har en förmånsbil så ska du beskattas för den även om du till exempel är föräldraledig.
Eftersom att din arbetsgivare då inte betalar ut någon lön till dig så finns ingen ersättning att göra skatteavdrag ifrån. Du får då betala skatt på förmånen i samband med deklarationen.
Vad jag kunde se ges inga exempel där lönen aldrig är involverad men det verkar som om andra sidor också menar att det blir restskatt istället.
Tack för svar! Jag gör samma tolkning som ni. Det enda skulle vara om skatteverket inte ser ett anställningsförhållande om det inte utbetalas någon lön och därmed skulle företaget inte kunna tillhandahålla en bil. Men det är lite krystat eftersom förmånen rimligen måste anses vara lön eftersom den beskattas med arbetsgivaravgifter.
Jag har mailat frågan till skatteverket.
Min fru har förmån utan regelbunden löneutbetalning från mitt AB. Har haft så i många år och vår auktoriserade redovisningskonsult har hjälpt oss med upplägget.
Har deklarerat detta i AGI enda sedan AGI drogs igång och aldrig haft problem.
Skatten kan man antingen lösa genom jämkning från annan arbetsgivare eller som restskatt. Arbetsgivaravgiften på förmånen betalas varje månad.
Hej, väcker liv i tråden då jag går i samma tankar. Fick du något svar från SKV?
Det går bra. Skatten på förmånen betalar jag ur egen ficka.
Är ute efter precis den lösning du har, vill du förklara hur det fungerar?
Du tar alltså ingen lön, ditt bolag betalar leasingkostnaderna där du kan dra av halva momsen?
Om förmånsvärdet är 6200kr/mån, så betalar jag alltså 1984kr/mån i extra skatt (som jag får i samband med deklarationen)?
Tillkommer det några mer kostnader för mitt företag, tex. arbetsgivaravgifter? Några fler kostnader privat som man ska tänka på?
Är det inte svårt att motivera förmånsbil för någon som inte jobbar i verksamheten (sett till att personen inte får någon lön)?
Jag är suppleant i styrelsen och har ett förvaltningsuppdrag. Oavlönad men har förmånsbil. Förmånen är att betrakta som lön eftersom arbetsgivaravgifter betalas och jag betalar inkomstskatt.
Snyggt, vi har pratat om ett liknande upplägg till frugan som är suppleant. Verkar ju funka baserat på vad du skriver.
Men då kanske du gör något som också kräver bil?
Egentligen inte. Vill minnas att det “krävs” 100 mil i tjänsten för att motivera bil överhuvudtaget men det är nog mest formalia. Skatteverket missar inget eftersom jag/vi betalar för det.
Nope, 100 mil i tjänsten är för att kvalificera sig för 50% moms.
Ja, så är det nog.