Förmånsbil när man har lön över skiktgränsen för statlig skatt

Hej!

Jag vet att det redan finns massor trådar om förmånsbilar! Ber på förhand ursäkt, håller på att läsa igenom parallelt, om någon känner att de finns var på min fråga och vet var så länka gärna - tack på förhand! Jag förstår också om de finns åsikter att jag borde kunna räkna och läsa på det här på egenhand med min lönenivå - sorry about that :joy:

Jag har idag lön över skitgränsen för statlig skatt. Jag löneväxlar till tjänstepension och tar ut en nettolön som om jag hade en lön precis kring skiktgränsen.

Nu överväger jag att skaffa en förmånsbil och undrar hur man ska tänka/räkna.

om vi gör det enktl och säger att jag har en lön på 55000. Och att jag tar ut en förmånsbil med förmånsvärde på 5000. Då kommer jag beskattas som om jag hade en lön på 60 000, right?

Någon som vet hur man räknar ut vad brutto och nettolönen blir utifrån det med enkla kalkyler? Hur man lägger upp det för att minimera statlig skatt.

Råd som att det är billigast att inte ha någon bil öht kan jag dock räkna ut själv, undanbedes :slight_smile: Tack för omtanken.
Det som däremot är intressant att höra är ni som ligger på en lön över statlig skatt. Tycker ni de är värt att löneväxla till tjänstepension eller att ha förmånsbil ovan på eran lön eller tycker ni de är mer värt generellt att betala den statliga skatten , ta hem så mycket nettolön som möjligt och investera privat och/eller rulla privatägd/privatleasing?

(kommer köra 0 i tjänsten, 100% privat)

Tack på förhand

1 gillning

Skatten är ju smidig att räkna ut.

Kontant ersättning + förmåner minus eventuella bruttoavdrag = beskattningsbar inkomst

Kolla sedan i din skattetabell och se vilken skatt som kommer att dras så får du nettot kvar.

Säg att man har en bruttolön på 30 000, förmånsvärde bil 5000 blir då den besktningsbara inkomsten 35000 och med 30 procent skatt en nettolön på 24 500 i så fall?

Nej. Du skattar i ditt exempel som om inkomsten var 35tkr =>10.5tkr i skatt. Det dras mao 10.5tkr från din kontanta bruttolön på 30kr => nettolön 19.5tkr.

2 gillningar

Jag kan inte svara på din huvudfråga men när det gäller skatten så kan man räkna lite mer exakt om man så önskar.

Gå in på skatteverkets hemsida och klicka på fliken Skatter. Sedan bläddrar du ner till skattetabeller och sedan alla skattetabeller. Där har du en ruta med “dina uppgifter” där du behöver uppge kommun och om du är med i kyrkan eller ej. Om du är med kommer du behöva klicka i församling. Därmed har du dirigerats till rätt skattetabell tex. skattetabell 33.

Öppna filen och bläddra ner tills du i första kolumnen kommer till det intervall som bruttolönen hamnar i. tex 55001-55200. Har du då en förmån på 5000 så får du bläddra vidare till intervallet 60001-60200. I nästa kolumn “1” står en siffra som är den skatt du ska betala tex 19683. Det är den här siffran du ska dra ifrån bruttolönen som var i intervallet 55001-55200.

På så sätt får du reda på hur mycket du får i handen om du har förmån. På samma sätt kan du exakt se vad du borde få i handen utan förmån.

Med hjälp av skattetabellen kan man också kontrollera att rätt skatt dras, ibland kanske lönekontoret har lagt in en annan skattetabell än vad du egentligen borde ha och då dras det antingen lite för mycket skatt eller för lite. Det justeras dock med hjälp av deklarationen.

1 gillning

Ponera att du hamnar i skattetabell 33 och har en bruttolön på 55000. Den förmånsbilen du är intresserad av och företaget godkänner har ett förmånsvärde på 5000.
Det skulle innebära för dig att istället för att få en nettolön på 55000-16771=38229 så kommer du pga bilförmånen få ut 55000-19571=35429 Dvs en skillnad på 38229-35429=2800
Allt annat lika så kostar det dig 2800 i månaden att ha förmånsbil. Detta utan att veta hur företaget ställer sig till allt runtomkring, med försäkring, service etc. Står företaget för bränslet så förmånsbeskattas du för det också.
Då kan du jämföra det med vad du får för dem pengarna om du skulle köpa/leasa privat

1 gillning

Får inte ihop dina siffror
Vilken tabell (år 2022 och tab 33?)och kolumn har du tittat på?
Sen är det märkligt att en förmån på 5000 kostar mer än 5000 i skatt.

Har du tagit med arbetsgivaravgifter eller liknande?

1 gillning

Hej!

Kör själv en förmånsbil, samt att min lön ligger över gränsen för statlig skatt (som jag förstår för 2022 är 540k/år).
Helt ärligt så har jag inte försökt att “skatteoptimera” detta, ligger väldigt hög över skiktgränsen för statlig skatt (så har inte haft några tankar om att ev. löneväxla för att hamna över/under). Dessutom tycker jag att min pensionsavsättning är god som den är.
Men för att försöka svara på en del av din frågeställning. Låt oss säga att du har en lön på 55.000 kr/månad och ett förmånsvärde på 5.000 kr/månad. Det som händer är att din beskattningsbara inkomst räknas som 60.000 kr/månad. Alltså summa skatt blir då 17.796 kr i total skatt (på en lön 60.000 kr). Denna summa drar man sedan bort från din grundlön (alltså din lön utan förmånsbilen). Det du får då är;
55.000 kr - 17.796 kr (skatten på summan 60.000kr) = 37.204 kr.

Jämfört med din nettolön, på 55.000 kr/månad, utan tjänstebil. Då är det ju bara din lön på 55.000 kr som skatten dras på. Skatten på 55.000 kr är 15.257 kr (nettolönen är alltså 39.743 kr).

Så skillnaden netto i ovan exempel blir 39.743 kr i nettolön utan förmånsbil och 37.204 kr med förmånsbil, båda baserade på en grundlön på 55.000 kr. Alltså delta på 2.539 kr per månad.
OBS. Har i båda exemplen räknat skattekommun Stockholm (samt ej medlem i Svenska Kyrkan). Kom dock ihåg att skillnaden kommer bli större, då min beräkning inte tar hänsyn till påslag för drivmedel. Ju mer du kör desto mindre nettolön får du.

Hoppas det hjälpte lite.

2 gillningar

Stort tack för detta exempel! Bor i en pendlarkommun med låg skatt, 29 nånting. Men i exemplet spelar de ingen roll, stockholm utan medlem i kyrkan blir bra att räkna på i tråden.

Om vi spinner vidare på detta exempel med dina siffror - om vi säger att man dessutom löneväxlar 5000 , räknar man då 50 000 - 17.796 ?

Ingen fara! Skulle det vara någon tankevurpa i mitt tidigare inlägg så får det gärna flaggas så att det kan korrigeras.

Jag vågar inte riktigt svara på din fråga, mest för att jag VET inte. Jag TROR dock inte att det blir 50.000 kr - 17.796 kr.
Utan, som jag TROR, så bör det bli så (baserat på att löneväxling är att du avstår en del av din bruttolön till förmån för högre pensionsinbetalning) att du får räkna enligt nedan;
55.000 kr är din grundlön. Du löneväxlar 5.000 kr = därmed är din grundlön 50.000 kr. Därtill får du lägga till 5.000 kr för förmånsbilen. Alltså blir skatteunderlaget 55.000 kr och avdraget görs på 50.000 kr (alltså din grundlön mins löneväxlingen). Tror inte att delen som du löneväxlar ingår i beräkningen för skatteunderlaget.
Det du får göra då är att beräkna skatten på 55.000 kr och dra av den skatten på 50.000 kr. Blir då alltså;
Skatt på 55.000 kr = 15.257 kr. Denna summa dras av 50.000 kr (50.000 - 15.257 = 34.743 kr).

1 gillning

Nej det förstår jag, för jag har supit till det :wink: Vet inte hur det kunde bli så fel, kanske läste jag av fel rad. Hur som så har jag rättat till det och det är 2022 års tabell 33 som jag kollade i. Skulle jag haft lite tid skulle jag ha reflekterat över att det jag skrev först var orimligt.
Tack att du påpekade det

3 gillningar

Tack!

Borde finnas en sida där man matar in sin skattetabell, förmånsvärde, lön och får ut all vid de här laget kan man ju tycka. Kanske är något man får uppfinna själv

1 gillning

Kanske inte exakt vad du söker dvs att kunna mata in skattetabellen men du kan iaf lägga in lön etc.
https://förmånsvärde.se/

Man får leta sig runt på sidan men under tjänstebil och kostnader kan man välja bil och sedan gå vidare tills man kommer till en sida där man kan leka med lite parametrar som tex lön förmånsvärde etc

1 gillning