Satt & skulle kolla lite på vilken modell på bil jag skall välja nästa gång (förmånsbil/tjänstebil).
Såg då att en utav parametrarna är att välja om min lön är över 46k…
Då slog det mig att nästa år (2023) kommer den statliga inkomstskatten att öka till 52500kr.
Kommer denna höjning att påverka beskattningen av min förmånsbil, låt säga att jag inte kommer upp till denna nivån?
Eller är det andra belopp som berör förmånsbeskattning utav bil?
Testade att välja att jag har en lön under 46kkr, då blev bilen markant mycket billigare per månad…
Allt är ju relativt, men jag håller med dig om att det oftast är dyrare än vad folk tror (en del verkar tro att bilen blir gratis).
Men det handlar ju också om vilka villkor man får, och vilka praktiska problem det löser. För mig t ex:
mycket dyrare bil än jag har lust att köpa el leasa privat
slippa nöta på en privat fin bil
lågt förmånsvärde iom elbil
arbetsgivare betalar laddning hemma med schablon, netto 500:-/mån och alla laddning ute, vilket förmånsbeskattas.
allt ingår inkl vinterdäck, däckhotell, tvätt, spolarvätska etc
vid strul ingår hyrbil utan kostnad för mig
givetvis bara att lämna tillbaka om anställningen upphör.
För att klargöra förutsättningarna:
-Inte min första bil jag beställer, har en redan idag
-Jag betalar enbart skatten på förmånsvärdet vilket enligt mig är förmånligt
-Bilen rullar runt 4000mil per år
Ok, så kommer filen jag får fylla i att ändra sig 2023 till “är din lön mer än” 51100kr?
En annan dum fråga, kommer förmånsvärdet att ändras på min befintliga bil? Eller är det “fast” när man tecknar avtalet?
Jag har inte superkoll på förmånsbil faktiskt då jag inte har någon själv och inga planer på att skaffa det.
Men om jag inte minns helt fel så är förmånsvärdet på en bil alltid samma.
Även om du tar en 20 år gammal bil så kommer den ha samma förmånsvärde när den togs ut första gången som idag. Det justeras aldrig.
Det stämmer korrekt!
Men eftersom jag idag enbart betalar skatten på förmånsvärdet, och om det nu ändras… alltså brytgränsen då borde det ju egentligen slå direkt?
Idag får jag välja om jag har en lön över: 46200kr
Om jag väljer att jag har en lön över ovan belopp får jag betala : “Skatt på förmånsvärdet (53,00%)” vilket blir det högre beloppet, om jag väljer att jag har en lön under 46200kr får jag betala “Skatt på förmånsvärdet (33,00%)”.
Det är således mer förmånligt att ha en lägre lön i detta fallet.
Om nu 46200kr ändras till 51100kr är det ju fler som kommer hamna på 33% beskattning.
Eller tolkar jag allt fel?
Sen borde det ju även slå på redan befintliga bilar då det är en skatt tänker jag?
Det är alltid mer förmånligt att ha en högre lön!
Om fömånsvärdet är 1000kr för att göra det lätt så ja, om du har en lön under taket kommer du bara beskattas 300/månad. Du kommer beskattas 500/månad om du har en lön över taket.
Det är ju bara för att man helt enkelt betalar mer skatt ju mer man tjänar, men i båda fallen här så är det fortfarande bättre räknat i kronor att ha en lön över skattetaket och ha en förmånsbil än att inte ha en lön över taket. Sen att bilen i sig blir dyrare spelar ingen roll.
Håller med!
Men nu höjer dom ju taket ganska rejält, tror en del som idag ligger runt 50kkr imånaden dels kommer få mer i handen då en del av 50% beskattningen försvinner samt att en eventuell förmånsbil blir billigare.
Har idag en bil med förmånsvärde på 6000kr/månad ligger precis under den nya spärren… kommer alltså gå ifrån idag 3300kr till 1980kr? Eller tänker jag fel?
Ligger du precis under den nya spärren så det enda som bör hända är att din lön i utbetalda kronor kommer höjas med mellanskillnaden.
Jag tror du tänker rätt. Men det går snarare från 3000 till 1980
Sen höjs ju även grundavdraget så jag vet inte exakt vad siffrorna kommer bli, men lite mer än 1000kr mer i fickan bör du få.
Det kan ju komma att ändras mellan ”nu” och registrering, vilket kan dröja. Jag har väntat i snart ett år på min bil…
I teorin kan ju reglerna för förmånsbeskattning justeras, det har ju varit extremt soppigt de senaste två åren.
Helt klart, min senaste bil fick ett helt annat förmånsvärde när jag fick nycklarna jämfört med när jag beställde den.
Men just därför kan det ju vara trevligt om den sjunker lite i kostnad direkt vid årskiftet.
Hoppas en blå regering inte hatar förmånsbilar som den rödgröna röran gjorde…
Du tänker hel rätt. Frågan de ställer är om de ska beräkna statlig skatt eller inte, så nästa år kommer frågan vara om du tjänar över 51 tkr.
Förmånsvärdet på befintlig bil ändras lite varje årsskifte då både Statslåneräntan och Prisbasbeloppet är en komponent. Många som missar/skiter i det men ska räknas om varje årsskifte.