Ombilda liten enkel enskild firma till AB (inga skulder eller inventarier)

Har en enskild firma som säljer appar via Google/Apple samt har lite reklamintäkter från Google Adsense. Firman har varken tillgångar eller skulder.

Registrerade den enskilda firman i bröjan av 2022 men insåg nyligen att jag hamnar en bra bit över brytpunkten för statlig skatt eftersom jag även har lön från en vanlig anställning i ett annat företag. Så för ngåon månad sedan registrerade jag ett AB som nu är redo att användas.

Men hur går jag egentligen tillväga rent praktiskt?

Den enskilda firman har inga skulder och heller inga inventarier. Det enda den har är de samlade inkomster som skett under året minus betald preliminärskatt och ca 6000 kr i betalda utgifter. Har även satt av till en periodiseringsfond (i underlaget för preliminärskatt alltså). Har som sagt haft den enskilda firman registrerade i mindre än ett år, så än finns inget årsbokslut, bara löpande bokföring.

Är det någon fördel att vänta till efter årsskiftet, eller är det fördelaktigare att passa på att göra ombildningen före? Tänker att den enskilda firman inte rikigt “existerar på riktigt” ännu, eftersom den registrerades i år… hur det nu påverkar.

Blir inte klok på vad jag behöver göra rent praktiskt inär jag läser om ombildning av enskild firma till AB.

“Tänker att den enskilda firman inte rikigt “existerar på riktigt” ännu, eftersom den registrerades i år…” Hur tänker du nu? Klart att den existerar. Du har ju bedrivit näringsverksamhet.

Jag hade ändrat bankgironummer direkt, för att få in intäkterna i aktiebolaget så fort som möjligt.

Verksamheten som du haft i din enskilda firma får du väl helt vackert redovisa till Skattemyndigheten för 2022. Att sätta av till en periodiseringsfond känns helt meningslöst. Bättre att avsluta verksamheten i år och bil av med den enskilda firman snarast möjligt.

Att blanda in den enskilda firman i ditt nya aktiebolag blir bara bökigt. Detta används med fördel bara om om du har tillgångar i din enskilda firma typ inventarier, bil etc. Här finns det ju inget att överföra.

3 gillningar

Jag hade definitivt satt av till en periodiseringfond om jag hade varit TS. Då hen redan har en anställning så kommer ev vinst för 2022 att belastas med statlig skatt. I enskilda firman kan man sätta av 30% av vinsten som sen kan överföras till ABt och användas för att tex framtida utdelning. Det krävs dock att man gör en fysisk avsättning, dvs TS måste sätta in pengarna på ABt konto.
Så istället för att betala egenavgifter och statlig skatt på inkomsten så kommer periodiseringsfonden (när den tar upp till beskattning) bara att beläggas med 20,6% i bolagsskatt och tar man sen ut den som utdelning så blir det 20% kapitalskatt.
Jag tycker definitivt att det är värt “beväret” att fylla i en övertagandeblankett och skicka in den. Så gjorde jag när jag gick från enskild firma till AB.

1 gillning

Visdt, är det större belopp så känns ju detta bra. Är det mindre belopp kan man nog strunta i det. Ligger man över brytpunkten så har man ju ändå ett jobbskatteavdrag.

1 gillning

Ja det är ju så jag tänker också, och det är ju hela poängen med periodiseringsfonden.

Så det jag behöver göra är att sätta in de 90000 som jag avsatt för periodiseringsfonden på AB’s företagskonto?

Men hur “talar jag om” för Skatteverket att detta är gjort? Det blir väl knasigt för nästa år i den enskilda firman om periodiseringsfonden är nollad helt plötsligt? Är det du menar med “övertagandeblanketten”? Vad är det för blankett? Kollade runt på Skatteverkets hemsida angående ombildning, men tyckte bara jag hittade blanketter för fastigheter, bostadsrätter och verksamhetslokaler där. I mitt fall finns det inga fysiska tillgångar, bara pengar på firmans bankkonto som kommit in under året.

Precis, du sätter in dem kontant och fyller i N7-blanketten. Då nollas den i den enskilda firman och uppstår i ABt. Supersmidigt!

Tack! :smiley:

Finns det någon fördel/nackdel med att ange datumet/räkenskapsåret för övertagandet före eller efter årsskiftet?

Du gör avsättningen till periodiseringsfonden i den enskilda firman i samband med bokslutet, så om du avslutar den enskilda firman under året kan du göra avsättningen där - annars blir det vid årsskiftet. Jag avslutade min enskilda firma i april och fyllde då i blankett och ordnade överföringen då. Såg inget skäl att hålla liv i en enskild firma som inte hade någon verksamhet bara för att invänta kalenderårets slut.

Ja, rör det sig om större belopp så gäller inte mitt svar. Jag fick felaktigt uppfattningen att det rörde sig om ett mindre belopp.