Föra över 800.000 kr i periodiseringsfonder från EF till ett nystartat AB, vilka är fördelarna?

Jag har en enskild firma och har nyligen startat ett AB där jag tänkt att fortsätta driva den mesta av verksamheten. Den enskilda firman har två stycken periodiseringsfonder om ca 800000 totalt. Som jag förstår det så kan man överföra dessa till aktiebolaget.

1. Vad är fördelen med att göra det?

2. Måste en hel fond överföras eller kan jag ta bara en del?

3. Kan jag överföra periodiseringsfonderna när som helst? Går det tex att ta en del nu och en del om ett par år?

4. Om jag förstår rätt så måste tillgångar motsvarande periodiseringsfonderna tillföras aktiebolaget om jag överför dem. Kan jag överföra detta som aktier istället för kontanter?

Välkommen till forumet, bra frågor som jag inte vågar svara på. :see_no_evil:

Pingar in @gronk, @monica, @Skogstomten, @Robinjoh och andra som är duktiga på denna typen av frågor.

Toppen, tack!

Är jag blind eller försvann mitt inlägg från “Övrigt”? Jag ändrade mitt användarnamn och nu kan jag inte se det när jag filtrerar under senaste

Prata med en skatterådgivare eller redovisningskonsult.

Ja, jag flyttade det till “Företagande och aktiebolag” då det är en mer relevant kategori.

Välkommen @Mmm2 ! Kul att du har en så blomstrande verksamhet. Här är några inspel/svar.

När du driver enskild firma har du få möjliheter att få ner skatten utan allt inkomstbeskattas. Har du haft möjlighet att sätta av 800 tusen totalt så innebär det att du har gjort stort överskott och betalar även statlig skatt. I enskild firma får man sätta av 30% av överskottet (dvs innan egenavgifter), medan man i ABt bara får sätta av 25% av bruttovinsten. Genom att göra avsättningen i den enskilda firman och ta med sig den in i ABt så kan man ta ut den som tex utdelning i ABt. Vilket blir väldigt mkt billigare än att lösa upp den i den enskilda firman.

Det du inte tar med dig löser du upp i samband med att du stänger den enskilda firman.

Den enskilda firman måste ombildas till AB så du kan inte driva dem parallellt under en längre tid om du vill ta med p-fonder. Ombilda enskild näringsverksamhet till aktiebolag | Skatteverket

Skatteverket nämner endast att “belopp” ska tillföras, ej tillgångar så jag tolkar det som pengar men kontakta Skatteverket och kolla. Tillägg: om det skulle gå så behöver aktierna sitta på en depå eller KF som tillhör ABt vilket borde innebära att du ändå måste sätta in motsvarande belopp i depån/KFen först för att sen köpa aktierna.

1 gillning

Har tyvärr inga inspel att ge i den frågan.

1 gillning

Jättetack för ditt svar Monica! Jag funderar på att ha kvar en liten del av verksamheten i AB’t, går inte det om jag vill överföra (del av) periodiseringsfonderna? Jag hade hoppats att slippa att sälja aktierna och betala skatt för att sen köpa nya, man kan inte överföra aktierna som de är från en depå till en annan?

1 gillning

Antar att du menar den enskilda firman? Har du kvar den enskilda firman kan du inte överföra p-fonderna.
När det gäller aktierna så behöver du kolla med en skattejurist.

Med tanke på att du betalar 20,6% i bolagsskatt istället för egenavgifterna och 20% kapitalskatt istf inkomsskatt på pengarna så finns det ett bra incitament för att flytta med p-fonderna om du kan lösa det praktiska och ekonomiska.