Jag har i dagarna sålt fonder, totalt till ett värde av 200.000kr. Jag gjorde en bra vinst. Eftersom det var ett sparande jag startade för länge sedan så hade de legat i ett vanligt aktie-fondkonto. Det innebär att har kommer att betala 30% skatt på vinsten. Och med den vinsten som blev misstänker har att jag kommer få restskatt 2204. Därför funderar jag på att antingen
• låsa pengarna på ett sparkonto i tre månader, 4,25% i ränta. Resten av tiden får pengarna ligga olåsta fram tills i vår, då skattebeskedet kommer
• låsa pengarna i sex månader, 4,25%. Detta ger mig strax över 4000kr. Det blir ju även skatt på de pengarna. En tanke jag hade i början var att nyttja dessa pengar till att betala ett ev skattebesked 2024. Men att låta pengarna ett halvår fick mig att tänka ett varv till.
Eftersom du sålt innan nyår så kommer detta upp på deklarationen för 2023.
Om kvarskatten är över 30k (vilket jag gissar att den blir) så ska den betalas in på skattekontot innan 12 februari för att du inte ska behöva betala ränta (som inte är avdragsgill).
Så du har inte ens möjlighet att binda på 3 månader.
Jag tror att jag var otydlig i mitt förra inlägg
Jag har ingen kvarskatt från 2023. Däremot tror jag att jag får en kvarskatt våren 2024, i och med att jag sålt fonderna till vinst. Och har man fått kvarskatt har man fram till september på sig att betala det, om jag inte är ute och cyklar?
Beskattningsåret 2023 är det du deklarerar i maj 2024.
Du gjorde en kapitalvinst 2023.
Kvarskatt som överstiger 30000 SEK för beskattningsår 2023 (som deklareras i maj 2024) ska vara på skattekontot före 13 februari om du inte ska behöva betala ränta. Alltså före deklarationen lämnas in.
Räntan tror jag är 5% 2024 och den är inte avdragsgill.
Du får betala ränta from 13 februari om kvarskatten överskrider 30000 SEK.
Då tror jag att jag förstår. Får jag själv hålla koll på att inbetalningen sker eller får jag ett meddelande om en inbetalning, så Avanza rapporterar in info till Skatteverket?
Jag hoppas att jag inte är alltför besvärlig eller får bilden att jag är dryg
Jag gick tillbaka och tittade. Jag hamnar på strax under 80.000kr i vinst, sedan start. Det innebär att jag hamnar under beloppet på 30.000 - och slipper betala för vinsten redan i februari? Utan skattar på vinsten som vanligt på en K4-blankett till våren?
Du får räkna på hela din skatt. Tjänsteinkomster, schablonvinst på ISK. Sen alla avdrag och jämföra med vilken preleminärskatt som din arbetsgivare betalat in.
Alltså hur mycket kvarskatt du får. Din reavinstskatt för denna försäljning är bara en del av din totala skatt.
Så det går inte att svara på utan att ha koll på hela din deklaration.
Suck. Det har du rätt i. Det tänkte jag inte på vid förra inlägget. Jag har ju ett bolån och får ränteavdrag på det. Så långt kom jag i tankeprocessen, men inte längre. Jag tror inte att jag har bytt skattetabell. Jag får forska i det.
En (möjligtvis våghalsig?) tanke. Kan man betala in 30.000kr i februari och därefter se vad som händer när deklarationen kommer i vår?
Alternativt swisha in en ordentlig summa, och blir det kvarskatt då blir kvarskatt. Allt efter kvarskatten är lite av en bonus då Skatteverket har ränta på kontot.