Aktie- och fondkonto - Användning för avkastning lägre än 1,27%? Värd? Skatteverket

Hej,

Jag tänkte att ha dessa investeringar under ett AF-konto:

• Xetra-Gold (4GLD)
  • AMF Räntefond Mix
  • AMF Räntefond Lång

Min tänkande är att de tre investeringarna vanligtvis ger mindre än 1,27% avkastning under ett genomsnittligt år. 1,27% är 2021 brytgränsen när det är värt att välja ISK före aktie & fondkontot. Vad tycker ni? Är det värd att ha dem under AF?

Jag har också läst att man behöver att redovisa AF försäljning manuellt. Är det sant? Jag undrar för att jag har sålt en fond på ett AF konto detta år, och det var redan skrivit " Förlust fondandelar m.m." på min Inkomstdeklaration 1.

Ja det stämmer att man måste deklarera sina försäljningar i inkomstdeklararionen för affärer som görs på depå/AF.

Frågan är varför du vill ha guld på AF - det kan du väl lika gärna ha tillsammans med andra tillgångar på ett ISK konto.

För de andra räntefonderna, om du förväntar dig så låg avkastning kan du väl lika gärna sätta pengarna på ett sparkonto med ränta. Åtminstone garanterat 0.6-0.85% ränta rörligt och drygt 1% ränta om du binder det på 1-2 år. Då slipper du risken att de långa räntefonderna går ner om räntan fortsätter upp, men så är jag också mycket skeptisk till långa räntefonder :slight_smile:

Försäljningar på ett AF måste redovisas manuellt endast om de gäller aktier. Vad gäller fonder (aktiefonder, räntefonder…) så sköts det automatiskt.

2 gillningar

Ja det stämmer såklart - båda ingår/rapporteras i deklarationen men för aktier måst man dessutom lägga in inköpskostnaden. Det slipper man för fonder :slight_smile:

Grejen med ränta rörligt är att 0,85% är att det är “best case”, man måste byta bank nästan varje kvartal för att behålla en bra ränta. Till exempel just nu har jag mina pengar hos Komplett Bank som erbjuder 0,85%, men jag är ganska säker på att de kommer att sänka deras räntor snart, och ett annat nischföretag kommer att erbjuda 0,85%/0,90% istället. Jag är lite trött av denna.

Här är avkasting per år för de sista 5 år:
AMF Räntefond Mix: 1,10 % per år
AMF Räntefond Lång: 1,42% per år

Jag känner att det är bättre att “best case” 0,85% rörlig ränta, men självklart att sista 5 år avkastning betyder inte att det kommer att bli detsamma i framtiden.

Vad jag har svårt att hitta är det genomsnittliga avkastning som förväntas för guld för att det fluktuerar så mycket upp och ner.

Det krävs både stor tur och skicklighet att pricka in en avkastning som ligger mellan det riskfria bankkontots 0,85 % och brytgränsen på 1,27 %.

Men om vi utan vidare godtar ditt påstående att ett genomsnittligt år ger mindre än 1,27 % avkastning behöver man ändå ställa sig frågan: Kommer du att sälja ett genomsnittligt år?

Om du har en investeringsstrategi som använder ombalanseringar finns det en risk att du behöver sälja exempelvis guld med en betydligt större avkastning än 1,27 % om börsen rasar.

Fair point, jag håller med dig nu om denna! Jag antar att du är inte en stor fan av AMF Räntefond Mix och AMF Räntefond Lång. Vad rekommenderar du istället? Sparkonto?

Jar har också hört från Jan att räntor inom Lysa är bättre än AMF Räntefond Mix och AMF Räntefond Lång, men jag förstår inte varför de är bättre.

Ja men man måste ju inte maxa utan kan ju ta 0.6% i värsta fall … alternativt binda på 1-2 år för att få 1-1.3% :slight_smile:

Jag följer inte den strategi som Rika tillsammans använder, så jag är lite fel person att fråga om råd om detta.

I mina strategier använder jag sparkonto, XACT Obligation samt belåning i såväl SEK som utländsk valuta. Jag ligger konstant investerad i 10 % guld, som dessutom kan mer än fördubblas om guld även screenas in i strategin Global Taktisk Tillgångsallokering. Detta är dock påhitt som inte passar in i Rika Tillsammans vetenskapligt baserade se målarfärg torka-strategier, förutom i lekhinken förstås.

Utan närmare faktakoll gissar jag på känsla att Jan uppskattar:

• Ökad diversifiering mot den globala marknaden
  • Begränsad exponering mot den dåligt likvida svenska företagsobligationsmarknaden
  • Tillgång till obligationer med lång löptid

Jag antar att Lysa uppfyller åtminstone ett par av de önskemålen.

Jag tror inte att 4GLD deklarerar som fondandelar. 4GLD har courtage och handlar som en aktie dvs banken lämnar in försäljningspriset till SKV och du ska redovisa omkostnadsbelopp i K4.
Jag deklarerade mina aktier som sparades i AF 2020 och fick skattereduktion för underskott av kapital.
Utländska källskatt fick jag bara 500kr automatisk avräkning pga underskott av kapital.

Tack Melin! Kan du fortfarande få pengar i april om du måste skicka K4-blad till Skatteverket? Det här K4-bladet verkar vara besvärlig, men kanske ser jag det mer komplicerat än det egentligen är.

När du har sålt värdepapper 2021 ska du deklarera 2022. Jag deklarerar digitalt. K4 är en bilaga som du skriver omkostnadsbelopp. Förut sade SKV att man själv räknar genomsnittlig omkostnadsbelopp om man köper en aktie i olika tillfälle (dvs olika inköp priser). Jag upptäcker att K4 i deklaration 2020 blir lite enkelare än före året. OBS: jag vet inte om det beror på banken som redovisar varje tillfälle istället för varje aktie. Jag köpte en akie i 2 olika tillfälle 2020 och i K4 har redan 2 omkostnadsbelopp som jag ska fylla in. Jag slipper att räkna genomsnittlig omkostnadsbelopp utan hittar avräkningsnotor från banken och skriver belopp.
K4 ser ut som en tabell ungerfär så här:-
tex. 200st ABC AB försäljningspris 20079kr (förifylld) då skriver jag 15921kr (bankens avräkningsnota “likvid att erhålla” beloppet efter courtage)
100st ABC AB försäljningspris 20079kr (förifylld) då skriver jag 15079kr (bankens avräkningsnota “likvid att erhålla” beloppet efter courtage)
Jag tycker att det inte är svårt än så länge du har sparat alla avräkningsnotor.
Andra har sagt fondandelar räknas automatisk vilket innebär att du kan slippa att fylla in i K4. Jag har fondandelar i ISK. Jag kan få skatt återbetalning om jag bara har AF men jag har ISK som jag ska betala skatt i.

Tyvärr så har jag för mig att dom kommer i Juni om du har t.ex en K4-blankett som bilaga.

Bara att vänja sig när man håller på med investeringar att man kommer få hålla på med olika blanketter.
Visst, du kommer undan helt om du kör allt i ett ISK och kan då få pengarna i april🙂

Men du kommer att betala eller få tillbaka pengar bara i juni i alla fall?

Om du vill slippa att betala ränta på ditt skattekonto kan du göra utbetalningsspärr på ditt skattekonto o betalar slutlig skatt innan 2 maj. 13 feb-2 maj beräknas ingen kostnadsränta för den del av den obetalda slutliga skatten som inte överstiger 30 000 kr,enligt SKV

Robin har rätt. SKV har en tabell som visar vilken månad ska man få skattåterbäring. Rad 1 “utan att ändra eller lägga till något” 7-9 april. “Lägga till något” menar K4 dvs 8-11 juni