Optimera depå avsäljning?

Hej!

Så jag planerar att sälja av mitt depå-konto med fonder jag har haft på Swedbank sedan många år tillbaka. Det har gått helt okay, men avgiften + vinstskatten gör att det ändå känns orimligt att behålla.

Jag fundera på om jag säljer i början på 2022, är det så att jag inte deklarerar det förrän våren 2023? Plus att jag förstod det som att vinskatten inte behöver betalas förrän i november efter att man deklarerat.

Således skulle man kunna investera de pengarna i exempelvis index-fonder i nästan 2 år innan man behöver betala in skatten. Vilket ja tänker är rätt sweet ändå. Eller har jag fått detta om bakfoten? =o

Beroende på belopp tror jag du måste betala skatten redan februari 2023 och deklarera försäljningen i maj 2023. Alltså pengarna ska finnas på skattekontot innan du deklarerar försäljningen.

1 gillning

Tack för svar, bra att känna till!

Det kan asså skilja sig beroende på beloppet? Jag tror att vinstskatten i det här fallet kommer vara kring 33000 SEK, utifall det säger någon något :slight_smile:

Eftersom det är en skattefråga vill jag inte svara ifall det blir fel.

Kolla på skatteverkets hemsida

Det som avgör är din totala skatt, alltså även skatt på inkomst. Om den skatt du betalat under året (alltså den del av lönen som arbetsgivaren skickat till staten i stället för till dig) är mindre än den skatt du totalt skall betala, uppstår ett underskott på skattekontot. Detta kallas kvarskatt. Du kan fortfarande vänta med att betala din kvarskatt till november, men då får du betala ränta på underskottet. Hur stor räntan är, och från vilken tid den tas ut, beror på hur stort underskottet är. Om underskottet är större än 30 000kr blir räntan ohemult hög varför det lönar sig att betala den del som överstiger 30 000 i början av året.

3 gillningar

Men gäller det där även om slutgiltig skatt inte är beslutad ännu?

Som skrivs i OP, om han säljer i jan 2022, deklarerar för 2022 i maj 2023.

Ja du verkar ha rätt.

Detta visste jag inte. Att man “måste” betala in skatt innan deklaration för att slippa straffränta.

Och det lär ju inte vara nytt heller?

Det var så 2007 när jag flyttade från depå till kapitalförsäkring.
(Året efter kraschade börsen och mina innehav gick ner 50% så om jag väntat ett år med flytten skulle jag sparat en hel massa pengar)

1 gillning

Det är gammalt. Samma gäller vid bostadsförsäljning och höga vinster där man inte begär uppskov på. En och annan som åker dit på det som inte har erfarenhet av att deklarera värdepappersförsäljningar och dylikt.

1 gillning

Gäller det också inkomst av tjänst?

Tror det, men det är ju extremt ovanligt att det genererar en skatteskuld. Eftersom arbetsgivaren skickar in preliminärskatt.

1 gillning

Jag tror jag sett exempel på personer som har jämkning p.g.a. bolån, och sedan jobbar mycket övertid med övertidsersättning.

Skulle inte det kunna ge över 30 000 i skatteskuld, vid hög lön?

Antagligen

1 gillning