Arvskatt - finns ju inte eller?

Hej;
Hur ska jag tänka.
Min far hade en betydande aktieportfölj i Aktieinvest I fb med min fars arv ( efter boupptäckning 800`) flyttades Summan och den samma portföljen av aktier “rakt över” till en värdedepå i min egen bank. Funderar nu på att sälja av hela portföljen. För att sen stoppa in summan i ett ISK konto istället. Fick då veta att det räknas ut ett " anskaffningsvärde" ( 20%) på summan i portföljen, och sen ska det betalas skatt 30 % ( idag närmare 220´)på differensen mellan anskaffningsvärdet och summan vid försäljning? Är detta korrekt uppfattat? i min lilla värld blir det ju en form av arvskatt ändå. Hade jag vetat detta från början skulle jag satt in pengarna på ett ISK konto direkt utan att gå vägen förbi
V depåkontot.
mvh Kiwi

Du hade fått betala 30% reavinstskatt ändå.

Finns det även ett anskaffningsvärde (som är högre) än det schablonberäknade så bör du kunna använda det istället.

Skatten ska även betalas in redan i februari innan deklarationen för att inte få straffränta.

1 gillning

Ok, tack för svar! 30% skatt :upside_down_face:… i februari? även om väntar att sälja av till efter nyår? Tror inte att det finns ngt köpebrev el dyl., då portföljen har funnits i många år

Det är alltså flytten från depå till ISK som utlöser försäljning och då skatt. Oavsett vems depåkonto (dödsboets eller ditt eget) som aktierna låg i.

Hmm bara att inse… Tack för svar:)

Reavinstskatt i Sverige är 30%.

Det betyder att de affärer alla invånare gör beskattas vinsten med 30%.

Så när någon däljer ett värdepapper och försäljningspriset är högre än inköpspriset så ska man ta upp det i sin deklaration och betala 30% på mellanskillnaden. Deklareras på en K4 blankett.

Det är grundregeln.

Ibland finns inget anskaffningsvärde känt. Därför har man även lagt till ett valfritt alternativ att anta att anskaffningsvärdet är 20% av försäljningsvärdet. Om det sanna anskaffningsvärdet var lägre så är det skattemässigt lönsamt att välja 20% regeln. Den deklarerade vinsten blir mindre då.

Sen finns en annan kontoform (ISK) fär man betalar 30% reavinstskatt på en schablon på vinsten. Fast varje år istället för på en faktiskt affär.

Så fort du flyttar värdepapper in i en ISK betraktas det därför som en försäljning. Annars hade man kunnat smita hela reavinstskatten.

Förstår upplägget, men måste reavinsten - skatten betalas in “innan” deklarationen 2021 om försäljning sker dec-21 som du nämnde i februari?

Säljer du december 2021, ska skatten finnas på skattekontot i typ februari 2022.

Men du deklarerar inte förrän i maj 2022

Säljer du i januari 2022, är det deklaration maj 2023 och in med skatten typ februari 2023.

Äger du dock fonder i en AF depå över nyår tillkommer ytterligare en lite skatt. Det gäller inte aktier.

Ok va bra att veta! Följdfråga… Gäller detta med " tidig insättning" av reavinst även vid försäljning av fastighet? Ska deklarera dödsbo med samtidig försäljning av min fars fastighet (2021)

Det gäller alla skatter, lön, reavinst, fastighetsskatt etc. Det har alltså inte att göra med var pengarna kommer ifrån utan med hur stor kvarskatt du får. D v s om den preliminärskatt du betalat under året är mycket lägre än den slutliga skatt du skall betala enligt deklarationen.

1 gillning